Як зробити освіту доступнішою для національних меншин краю

dostuposvity

Як зробити освіту доступнішою для національних меншин краю радилися в Ужгороді представники педагогічної громадськості, громадських організацій угорської спільноти на базі ЗОШ I-III ступенів ім. Дойко Габора. Захід організовано за підтримки міносвіти України та Ради Європи.

Йшлося про виконання положень Європейської хартії регіональних мов або мов меншин, про забезпечення права на навчання рідною мовою. Участь у заході взяли голова обласної ради Володимир Чубірко, експерт Ради Європи Лігіта Грігуле, директор департаменту загальної та дошкільної освіти міносвіти України Юрій Кононенко, директор департаменту освіти та науки, молоді та спорту ОДА Михайло Мотильчак.
Володимир Чубірко зазначив, що на Закарпатті століттями мирно проживають нацменшини і наш край може стати прикладом для інших регіонів країни. «Ми живемо як одна сім’я, разом вирішуємо наші проблеми. В нас, у населених пунктах, де проживає угорська громада, ніколи не виникало проблем з використання рідної мови. Тепер актуальним є питанням вивчення на належному рівні державної мови, адже ми прагнемо, щоби нацменшини були інтегровані в суспільство. Для цього маємо потужну базу – близько ста навальних закладів, де вивчають угорську мову. Ми маємо все зробити, щоби угорці жили й працювали тут, а молодь не емігрувала. Ми можемо навчати українців угорської, а угорців – української. Чим більше мов ми будемо знати, тим більше можливостей відкриватиметься перед нами», - зазначив керівник облради.
Володимир Чубірко повідомив, що завтра в Угорщині з головою загальних зборів області Соболч-Сатмар-Берег Оскаром Шестаком обговорюватимуться можливості гуманітарної співпраці між нашими регіонами, в тому числі й в освітній галузі.
Лігіта Грігуле зазначила, що Європа велику увагу акцентує на дотриманні прав національних меншин. «Ми не будемо диктувати як вам жити. Це політика вашої держави. В Латвії створено систему багатомовної освіти. Можливо цей досвід стане і вам в нагоді. Мови треба вивчати краще і ефективніше в школах. Завдяки цьому відкриються нові перспективи для підростаючого покоління», - вважає експерт Ради Європи.
Юрій Кононенко повідомив, що тиждень вивчав систему викладання державної мови на Берегівщині та Виноградівщині, і вважає, що тут ведеться системна робота щодо задоволення освітніх проблем національних меншин.
«Ми вважаємо, що українська держава гарантує права національних меншин вивчати рідну мову. Ми дотримуємося вимог Європейської хартії регіональних мов у сфері навчання, але це не означає, що проблем не існує. Дуже приємно, що експерти Ради Європи долучаються до наших проектів. Ми маємо використовувати кращі практики європейських країн», - відзначив директор департаменту міносвіти.
Єва Браун, методист кабінету освіти національних спільнот Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти розповіла про навчально-методичне забезпечення викладання угорської мови в 5-11 класах у навчальних закладах області.
Юліанна Сергійчук, методист кабінету освіти національних спільнот Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти наголосила на методичному забезпеченні викладання державної та рідної мов у початкових класах шкіл із навчанням угорською мовою.
Тетяна Гнаткович, завідувач кабінету суспільно-гуманітарних та естетичних дисциплін Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, автор підручників та програм з української мови для шкіл з угорською мовою навчання акцентувала увагу на змістовому та методичному забезпеченні вивчення української мови в школах з навчанням угорською мовою.
Незабутні враження учасники та гості заходу отримали від музично-танцювальної композиції „Угорські вечорниці" у виконанні учнів НВК „Загальноосвітня школа І ступеня з угорською мовою навчання - угорськомовна гімназія", фольклорної композиції „Маленька газдинька" у виконанні вихованців дошкільного навчального закладу № 8 м. Ужгорода та вокально-хореографічної композиції учнів Ужгородської ЗОШ І - III ступенів № 10 з угорською мовою навчання імені Дойко Габора.
Планується, що за результатами консультацій експертами буде розроблено рекомендації для навчальних закладів.