Пошук мотиваційних чинників до навчання у ромських школярів

roms1

За останні роки відбулися значні зрушення в житті та побуті ромської меншини. Народ рома є найбільш незахищена, соціально вразлива та дезадаптованою національна меншина не лише в Україні, але й у Європі. Інтеграція в українське суспільство цієї частини населення держави є соціально значущим питанням, про що відзначається у загальних положеннях Стратегії захисту та інтеграції в українське суспільство ромської національної меншини на період до 2020 року, схваленої Указом Президента України у 2013 році та на виконання обласної Програми «Ромське населення Закарпаття» на 2012-2015 роки.

Низький освітній рівень ромів, нерегулярне відвідування ними занять у школі, великий відсоток, які взагалі не закінчують школу, нажаль, вже вважається традиційним в системі освіти. Шляхи виходу із цієї ситуації турбують як педагогічних працівників, які працюють з дітьми-ромами, так і працівників органів управління освітою.
Ці та низка інших питань стали метою обговорення учасників Міжнародної науково-практичної конференції «Формування позитивних мотиваційних чинників у ромської молоді до навчання», що пройшла в жовтні 2013 року в м.Берегові. Організатори конференції Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти та Закарпатський угорський інститут ім.Ференца Ракоці II зібрали директорів, заступників директорів із навчально-виховної роботи, учителів, вихователів, педагогів-організаторів загальноосвітніх навчальних закладів області, в яких навчаються діти ромської національності з єдиною метою –  залучати ромську молодь до навчального процесу.
З вітальним словом до учасників зібрання звернулися Михайло Басараб, заступник директора Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти з науково-дослідної роботи та міжнародної діяльності та Степан Черничко, проректор Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ (м.Берегово).
Гості, присутні на конференції, виступили перед учасниками з цікавими та актуальними матеріалами.
Про проблеми освіти національних меншин у Центральній Європі розповів Томаш Козма, доктор педагогічних наук, доктор Угорської академії наук, член комітету педагогіки голова підкомітету соціології та виховання Угорської академії наук, професор інституту педагогіки універсітету м. Дебрецен (Угорщина).
Каталін Форраі, доктор педагогічних наук, доктор Угорської академії наук, професор, завідувач кафедри ромології і соціології освіти факультету філософських наук універсітету м.Печ, (Угорщина) розкрила проблеми та перспективи ромів в Європейському Союзі.
Перспективи угорськомовних роми Закарпаття розкрив Йосиф Молнар, кандидат географічних наук, доцент, завідувач кафедри Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ (м. Берегово).
У роботі конференції також виступили: Юрій Герцог, старший викладач кафедри менеджменту та інноваційного розвитку освіти Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, який проаналізував проблеми і перспективи питання задоволення прав ромів на освіту в Закарпатській області; Бейла Габода, методист Берегівського філіалу Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, який у своєму виступі охарактеризував навчальні звичаї учнів ромської національної меншини та Юліaнна Сергійчук, методист кабінету освіти національних спільнот Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти з питань подолання відставання у навчанні учнів-ромів у школах.
Під час обговорення порушених проблем, цікаві пропозиції щодо поліпшення організації навчання і виховання дітей-ромів подали заступник директора з навчально-виховної роботи загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 м.Чоп Гергель Кочмар та педагог-організатор загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №7 м.Берегова Тімеа Шрек.
На завершення, учасники конференції висунули пропозицію щодо організації на базі Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти навчання (підвищення кваліфікації) педагогів, які працюють з дітьми-ромами, а також запропонували видати посібник (методичні рекомендації) для вчителів шкіл із фольклору, звичаїв та обрядів ромського народу та затвердити програми гурткової роботи.

Бейла Габода,
методист Берегівської філії Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти

roms1

roms1