План-конспект уроку з математики у 3 класі з використанням ІКТ

Тема. Ділення з остачею (ознайомлення)
Мета. Ознайомити учнів із новим видом ділення з остачею, закріплювати вивчені випадки множення та ділення, вміння складати та розв’язувати задачі; розвивати обчислювальні навички, уяву, спостережливість, креативне мислення, кмітливість; виховувати працелюбність, потребу до знань, інтерес до вивчення математики.
Обладнання: мультимедійний проектор, малюнок бджілки, ноутбук.
Тип уроку: комбінований.
Підручник:  Математика  для 3 класу М.В.Богданович: - Київ, Освіта, 2003.

Хід уроку
I. Організація учнів до уроку
Привітання.
- Як квіти тягнуться до весняних променів сонця, так і людина тягнеться до знань.
- Тому девізом нашого уроку будуть такі слова:

-  Вона хоче знати багато цікавого, нового. Що ви  очікуєте від уроку?
- Нас чекає велика праця. Справитися з нею допоможуть ваша уважність, працелюбність та знання. За нашою працею буде стежити маленька істота, яка є однією з найпрацелюбніших у всьому світі. Здогадались?  (Бджілка).
- Це комаха - символ мудрості, порядку, працьовитості. Сьогодні вона буде супроводжувати нас на уроці. Бджілки зберігають багато таємниць про себе. Людина до цих пір не змогла їх розгадати. А ми спробуємо заглянути в їхній загадковий світ. Але для цього потрібно виконати ряд завдань. У дорогу за бджілкою!  
II. Актуалізація опорних учнівських знань
- Їх дорога починається від вулика. На пасіці, звичайно, знаходяться багато вуликів.  Якщо заглянути в один із них, то можна побачити безлад. Але це не так. Кожна бджілка займається своєю справою. На нашій пасіці вулики незвичайні – із завданням.
1. Інтерактивна технологія «Мозкова атака»

- Що називається множенням?
- Як називаються числа при множенні?
- Як називаються числа при діленні?
- Як знайти дільник?
- Скільки потрібно паличок, щоб скласти 5 окремих шестикутників?
2. Складання прикладів

- Подивіться на вулики. Розв’яжіть головоломку за допомогою коду.
6:3=2
24:4=6
77:7=11
30:2=15
3. Робота з цікавими числами
 

- Що об’єднує числа кожного горизонтального рядка?
- Можемо дізнатися першу таємницю бджіл. Адже, невипадково, наші вулики опинилися саме таких кольорів: синій, жовтий, жовтогарячий та зелений. Саме ці кольори розрізняють бджоли. А ще вони бачать ультрафіолетові промені, яких не бачимо ми.
4. Цікава задача
- У бджілки стільки очей, скільки у тебе та ще стільки, та ще півстільки, як у тебе. (5)
- Так, у бджоли 2 великі по боках голови і 3 маленькі на чолі між ними. Учені й досі не знають для чого їй ще 3 ока.
 5. Каліграфічна хвилинка
- Запишемо число, класна робота.
- Бджілку шанували у всі часи. Мед вважали їжею Богів. У Київській Русі відмічали свято бджілки. До речі це було у квітні.
- Каліграфічною хвилинкою і буде число, яке вам треба відгадати.
- Воно двоцифрове, сума цифр дорівнює 3. Число десятків на 3 більше від одиниць. Яке це число? (30)
- Зашифруйте цю дату. (30 число четвертого місяця року; 30 число другого місяця весни)
- Отже, ми дізналися ще одну таємницю – відзначення свята бджілки в Київській Русі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Створення проблемної ситуації
- Бджоли дуже добре орієнтуються в часі. Для цього їм не потрібен ні годинник, ні сонце. Їм необхідні квіти.

- До трьох квіток прилетіли 6 бджіл. По скільки бджіл сяде на кожну квітку, щоб їх було порівну на кожній квітці? (По 2)

- Чому? (Бо 6:3=2)
- А тепер послухайте таку задачу.
- До трьох квіток прилетіли 7 бджілок і сіли порівну на кожну квітку. По скільки бджіл сіло на кожну квітку?
( Розглядаємо різні варіанти: 3, 2, 2)

Висновок: Вони не можуть сісти на квітки так, щоб їх було порівну на кожній квітці, бо 1 бджілка залишиться.


ІV. Повідомлення теми, мети, завдань та очікуваних результатів
- Виявляється, в математиці не всі числа можна ділити націло. Ділення такого виду називається ділення з остачею. Тому тема нашого уроку так і називається: «Ділення з остачею». Наше завдання - ознайомитися з таким видом ділення. І навчитися розв’язувати приклади такого виду.
V. Сприйняття та усвідомлення  учнями нового матеріалу
1. Пояснення вчителем
- Як же записати розв’язання задачі про бджілок?
- Такі приклади записують так:
7:3=2 (ост. 1)
Інформація вчителя: Головним завданням бджіл є не тільки збирання нектару і пилку, але і запилення рослин.
2.Первинне закріплення нового матеріалу


- У світі немає двох однакових людей, тварин, бджіл. Спробуйте порівняти приклади. Що ви помітили? (Одинакові дільники і частки).
- Яку остачу ми отримували при діленні на 3? (0, 1, 2)
- Який висновок можна зробити?
Висновок: Остача завжди менша за дільник.
VІ. Осмислення, узагальнення і систематизація знань
1. Робота з підручником
- Недарма бджіл називають працьовитими. Попрацюємо і ми з підручником. Завдання 1013.
   13:3=4 (ост. 1)
   17:3=5 (ост.2)
   15:6=2 (ост.3)
- Виконавши це завдання, бджілки нам відкриють ще одну таємницю.
Інформація вчителя: Бджола може вилетіти з вулика майже на 8 кілометрів і безпомилково знайти дорогу назад.
2. Фізкультхвилинка
Сонечко прокинулось, потягнулось,
В різні боки повернулось,
Потім весело всміхнулось.
Кругом себе повернулось.
Бджілки зранку  вилітають
І на квіточки сідають.
Сядьте, діти, й ви за парти
Навчання – праця. Це не жарти.
3. Розв’язування задачі (усно)
- Зібравши нектар, бджілка поспішає у вулик. Там вона зливає його в стільники, які мають форму шестикутника.
- Скільки окремих шестикутників можна скласти з 25 однакових паличок? (4)

- Як записати таке розв’язання?
25:6=4 (ост.1)
Відповідь: з 25 однакових паличок можна скласти 4 шестикутники.
Інформація вчителя: Бджола за один виліт приносить маленьку краплинку меду. А щоб зібрати 1 кг меду їй треба облетіти 10 мільйонів квіток. (Ще одна таємниця бджіл)
4. Складання та розв’язування задачі
а) Складання задачі за коротким записом:
- А чи вмієте ви самостійно працювати? Скласти задачу за коротким записом.

 (Вісім сімей бджіл зібрали 56 кг меду. Скільки меду зібрали дванадцять сімей бджіл, якщо збиратимуть однакову кількість меду?)
б) Розбір задачі:
- Чи можемо відразу дізнатись скільки кілограмів меду зберуть дванадцять сімей бджіл?
-  Чому?
- Про що дізнаємося спочатку?
- Якою дією?
- Про що дізнаємося потім?
- Якою дією?
в) Розв’язок задачі :
- Запишіть розв’язок задачі.
1) 56:8=7 (кг) – меду зібрала одна сім’я бджіл.
2) 7∙12=84 (кг)
Відповідь: 84 кг меду зібрали 12 сімей бджіл.
г) Складання оберненої задачі:
- Складіть обернену задачу.
- Перевірте себе.

Інформація вчителя: У 2009 році в місті Тернополі на бульварі Шевченка встановлено пам’ятник бджілки із бронзи. Його висота 2,5 м і має вигляд медових стільників, на яких сидить бджола. Напис: «Бджілці – трудівниці».

5. Задача з логічним навантаженням (робота в парах)
- Дві бджілки летять на квіточки. Одна прилітає на кожну третю квітку, а друга – на кожну другу. Всього є 18 квіток. Які за номерами квітки відвідають обидві бджілки?


 
VІІ. Підсумок уроку (Рефлексія)
- Наш незвичайний урок підходить до закінчення. Ми змогли зазирнули лише  одним оком в життя цієї дивної комахи, яка все життя працює.
- Що нового дізналися?
- Заплющіть очі, згадайте, що було цікавого на цьому уроці?
- Який вид роботи найбільше сподобався?
- Яка таємниця бджілок вас найбільше здивувала?
- Я бажаю, щоб ви були такими працьовитими і  корисними,  як ці маленькі комахи.
VІІІ. Домашнє завдання

Мирослава Гуштан, учитель початковах класів спеціалізованого навчально-виховного комплексу “ЗОШ І ст. - ДНЗ” з поглибленим вивченням англійської мови “Пролісок”