Календарне планування з образотворчого мистецтва для 1 класу

Передмова

У сучасних умовах, коли зниження духовного потенціалу стає відчутною реальністю, необхідність зорієнтованості на розвиток духовного ставлення особистості є одним з пріоритетних напрямів у розробці концепції виховання та освіти підростаючого покоління. З огляду на це особливого значення набувають питання культурного розвитку та естетичного виховання учнів засобами мистецтва.

 

Саме мистецтво займає особливе місце в системі духовної культури. Мистецтво є втіленням системи духовних цінностей, естетичних ідеалів, світоглядних позицій, зразком творчості, засобом духовного розвитку особистості.

У педагогічній практиці образотворче мистецтво сприяє розвитку образного мислення, асоціативної пам’яті, художньої уяви. Воно повною мірою впливає на внутрішній світ дитини, залучає її до сфери людських емоцій, виховує в ній здібність орієнтуватися в навколишньому житті, пробуджує сприйнятливість до прекрасного.

Отже, завдання образотворчого мистецтва в сучасній школі полягають у:

  • розвитку усвідомлення явищ художньої культури та їх ролі в житті людини, суспільства;

  • вихованні активного естетичного ставлення до явищ дійсності та мистецтва;

  • систематичному та цілеспрямованому розвитку візуального та естетичного сприймання;

  • формуванні практичних навичок та умінь у різних видах образотворчої діяльності;

  • виявленні та удосконалені художньо-творчих здібностей;

  • послідовному формуванні естетичної культури особистості.

Проблема ефективної професійної підготовки вчителя у сучасних умовах стає об’єктивною необхідністю: на перший план виходить завдання розвитку творчого мислення, розширення культурного і наукового кругозору. Основні завдання, які повинен ставити для себе вчитель готуючись до уроків:

  • сприяти системному вивченню вивченню базових знань; використовувати наступність у викладанні предмета, застосовуючи нестандартні, високоемоційні, функціонально багатогранні, багаті на ігрові та проблемні ситуації уроки;

  • формувати засобами мистецтва структуру уроків за законами краси, добра, любові, співпереживання. Підвищувати ефективність і результативність занять образотворчим мистецтвом, створюючи атмосферу зацікавленості , емоційного задоволення.

  • передбачати посильні для учнів завдання;

  • розвивати творчий потенціал учнів, передбачивши завдання на відчуття краси та гармонії: художньо-образне сприйняття;

  • художньо-творче образне відображення, вміння естетично оцінити навколишній світ та красу життєвих явищ;

  • розвивати інтерес учнів до знань, передбачивши завдання на вивчення основ образотворчої грамоти: поглиблення уявлень про мову образотворчого мистецтва; розвиток художньої культури через пізнання законів композиції, засвоєння художніх термінів, технік:

  • впливати засобами мистецтва на художньо-естетичну свідомість.

Календарний план на 1 клас

 

Абетка образотворчого мистецтва

п/п

Дата

Тема уроку

Навчальні завдання

Практичні завдання

Техніка та матеріали

Матеріал для сприйняття

Тема 1. Відтворення простих форм лінією, плямою, в об´ємі.

( 8 годин )

 

 

1.

 

«Світ навколо нас».

Загальне ознайомлення з поняттям «образотворче мистецтво».Знайомство

з матеріалами та інструментами художника.

«Що я люблю малювати»,

«Барвистий калейдоскоп»,

«Палітра художника».

Техніка за вибором.

Твори різних видів мистецтва.

Дитячі малюнки.

2.

 

Прості геометричні форми.

Різноманітність навколишнього світу. Прості геометричні форми: площинні – пря покутник, квадрат, трикутник, коло, овал; об’ємні – куб, циліндр. конус,куля.

«Повітряні змії»,

«Пропорці та повітряні кульки».

Фломастери, кольорові олівці, гелеві ручки.

Дитячі малюнки, зразки різної форми прапорців та повітряних кульок.

К. Білокур «Квіти та овочі»,

І.Машков «Овочі та фрукти».

 

3.

 

«Пригоди Лінії та Крапки».

Лінія, пляма, крапка, штрих- виражальні засоби графіки. Графічні матеріали та інструменти.

«Диво-крапка».

«Казковий світ пані Крапки».

«Чудові квіти»

Виконання малюнка технікою «крапкографія».

Кулькова ручка, фломастер,

гуаш.

 

Г. Нарбут «Абетка»,

зразки графічних робіт.

4.

 

Створення композиції з крапок , ліній, плям.

Види і типи ліній, Виражальні можливості ліній. Створення (на елементарному рівні ) виразного образу лінійними засобами на основі творчої уяви.

«Танок ліній».

«Що може розповісти про себе лінія»,

«Святковий салют»

 

Малювання (кольорові олівці,акварель)

І. Труш «Тополі»,

С.Святославський «Переправа через Дніпро».

 

5.

 

Поняття «силует»

Елементарні засоби компонування простих форм на площині. Створення композиції з крапок, ліній.плям. Правила користування гуашевими фарбами та пензлем.

«Добрий і лихий звір»,

«Танок повітряних зміїв».

Аплікація (кольоровий папір)

Малювання (акварель, гуаш)

О. Гуляєв «Повітряний змій»,

В. Гусєв «На прогулянці з повітряним змієм».

6.

 

Силуетна форма.

Виражальні можливості силуетної форми. Виготовлення силуетних форм за допомогою шаблонів. Правила роботи з ножицями та кольоровим папером. Значення раціонального використання паперу для екології Землі.

«Рибки у воді»,

«Осінній акваріум»,

«Сімейка грибів».

 

Аплікація (кольоровий

папір, ножиці, клей), природні матеріали.

Зразки дитячих робіт з флористики.

7.

 

Силуетне зображення на площині.

Заповнення площини аркуша силуетними зображеннями, Послідовність дій у роботі при виготовленні аплікації з природніх матеріалів.

«Осіннє дерево».

«Колорит осені».

«Золота осінь»,

 

Аплікація (кольоровий,

тонований папір).

І. Лєвітан «Золота осінь»,

Ф. Коновалюк «Осінь»,

С. Шишко «Листопад».

 

8.

 

 

Передавання простих форм в об’ємі. Ліплення природної форми за зразком. Правила роботи з пластиліном.

«Равлик на листочку»

«Морська черепашка».

«У нашому садочку сидить гарна гусеничка на листочку».

Ліплення ( пластилін, стеки, дощечка)

Й. Ланг «Скульптура»,

зразки дитячих робіт,

С. Далі «Равлик і ангел».

 

Тема 2. Елементарні засоби компонування простих форм ( 7 годин)

1.

 

Лінія горизонту.

Розміщення предметів на аркуші з дотриманням їх взаємо розташування (над, під, біля).

«Сонце над морем».

«Біля паркану».

Малювання (акварель, гуаш). Техніка розтяжки кольору шляхом розмивання кольору.

К. Моне «Схід сонця»,

І. Айвазовський «Дев´ятий вал», «Захід сонця».

2.

 

Основні та похідні кольори.

Ознайомлення з основними та похідними кольорами. Спроби творення кольорів.

«Веселкове розмаїття».

«Сім кольорів веселки».

Малювання (акварель, гуаш). Техніка нарощування

мазка широким пензлем.

Таблиця «Спектральне коло»,

Є. Зверьков «Райдуга».

3.

 

Теплі кольори.

Ознайомлення з теплою гамою кольорів . Утворення теплих кольорів додаванням жовтого до червоного.

«В небі світить сонечко яскраве».

«Чарівна квітка».

Малювання (акварель, гуаш).

 

М. І. Кравець «Червоні квіти»,

М.Тимченко «Птах на квітці»,

Ван Гог «Соняхи».

4.

 

Холодні кольори.

Ознайомлення з холодною гамою кольорів. Утворення холодних кольорів додаванням синього. Заповнення площини аркуша паперу.

«Лагідний дощик».

«Синє море».

Малювання (акварель. гуаш).

І. Айвазовський « Чорне море»,

А. Рилов « В голубому просторі»,

С. Ренар «Морський пейзаж».

5.

 

Розбіл кольору.

Розбіл спектральних кольорів. Додавання білої фарби до спектральних кольорів. Порівняння кольорів за кольоровим тоном.

«Блакитні волошки».

«У царстві ніжних кольорів».

Малювання (гуаш)

К. Білокур «Квіти за тином»,

Л. Реєд «Море, кораблик».

6.

 

Поняття «декор»

Поняття декору. Вирізування симетричної силуетної форми та її оздоблення простими елементами.

«Іграшки на ялинці»,

«Святкова ялинка»

Аплікація (кольоровий папір, ножиці, клей)

Зразки дитячих робіт,

І. Бабенцова «Карнавал».

7.

 

 

Витинанка.

Прикрась ялинку.

Витинанка як вид художньої роботи з папером. Вирізування виразної симетричної форми. Формування навичок вирізування силуетної симетричної форми .

«Сніжинка – витинанка».

«Хоровод сніжинок».

 

 

Витинанка.

 

Зразки дитячих робіт.

І. Зяткіна «Сяйво Великодня»,

З. Косцька «Дитинство»

Узагальнення - 1 година

 

 

Тема 3. Зображення основних форм та їх частин у графіці та живописі (9 годин)

 

 

1.

 

Мій рідний край.

Розвиток творчого ставлення до світу природи. Виконання елементарного зображення.

«Мій рідний край».

«Завітала зимонька в рідне місто (село )».

Малювання (гуаш, акварель).

О. Грибова «Зимовий вид з вікна»,

І.Шишкін «На півночі дикій».

Й. Бокшай «Зима».

2.

 

В гостях у сніговика.

Передача основного характеру форм, його складових. Розвиток просторових уявлень.

«В гостях у сніговита».

«Мій друг – Сніговик».

Малювання (гуаш, тонований папір «блакитного» або «синього» кольору).

Зразки дитячих робіт з зображенням сніговика, І. Грабар «Зимовий пейзаж».

3.

 

Чарівна пташка.

Виражальні можливості кольору та силуетної форми. Ознайомлення з поняттям «стилізація».

«Чарівна пташка».

«До нас із казки прилетіла чарівна пташка».

Малювання (акварель, гуаш).

В. Міщенко «Пташиний базар»,

М. Панко «Павичі», вироби майстрів ДПМ (тарелі, підноси) із зображенням птахів.

4.

 

Мешканці лісу.

Виражальні можливості ліній (актуалізація знань).створення виразного образу графічними засобами на основі творчої уяви.

«Їжачок – хитрячок».

«Лисичка – сестричка».

Малювання ( кольорові олівці, фломастери, кулькові ручки ).

О. Кульчицька «Вівці», В. Ватагін «Рись», Я. Гніздовський «Кіт».

5.

 

Будова дерев.

Розвиток образного мислення, творчої уяви, зорової пам´яті. Розвиток умінь втілювати в малюнку власне ставлення до природи.

«Дерева у моєму саду».

«Могутній дуб».

Малювання (акварель, гуаш).

О. Кульчицька «Верби взимку», «Яблуньки»,Т.Бойчук « Білі яблуні»,

І. Айвазовський «Вечір на Україні».

6.

 

Узгодженість форм і декору.

Заповнення площини аркуша. Створення відчуття простору, цілісної форми.

«Повітряний змій».

Малювання ( кольорові олівці, фломастери ).

Зразки повітряних зміїв.

7.

 

Диво - рушничок.

Виражальні можливості кольору. Асоціативне сприйняття кольорів («веселий», « легкий», «ніжний»…)

«Диво – рушничок моєї бабусі».

«Чарівний килимок».

Малювання ( акварель, гуаш).

М. Томащук «Килимок»,

В. Васнєцов «Килим – самоліт»,

зразки розписів на тканині.

8.

 

Крила метелика.

Симетрія як засіб гармонізації форми. Ознайомлення з технікою монотипії.

«Крила метелика».

«Метелик в країні кольорів».

Малювання (гуаш), техніка монотипії.

Д. Полєнов «Метелики», колекція метеликів.

9.

 

Зустріч весни.

Елементарні поняття про гармонію споріднених кольорів (світло – зелений-зелений – темно – зелений; блакитний – синій – фіолетовий тощо).

«Квітуче дерево».

«В гостях у бабусі».

Малювання (акварель, гуаш).

М. Глущенко «Квітучий сад»,

Т. Яблонська «Ранок»,

І. Левітан «Весна. Велика вода»,

Ю. Кулішенко «Весна».

 

Тема 4. Цілісність форми в скульптурі та архітектурі (4 години )

1.

 

В гостях у археолога.

Цілісність форми. взаємозв´язок основної форми та її частини.

«Розбитий глечик».

Аплікація (шаблон глечика,

Кольоровий папір),

Зразки українських гончарних виробів. В. Монастирський «Гуцульський натюрморт».

2.

 

Кольорові пташки.

Зображення в об´ємі птахів. Елементарні поняття про складові частини птахів. Узгодження декору з основною формою.

«Пташки – свистунці».

Ліплення (пластилін, солоне тісто ).

І. Залізняк «Свистунці», зразки свистунців.

3.

 

Водолаз. Клоун – весельчак.

Фігура людини ( тулуб, голова, руки, ноги), порівняння цих частин за формою та розміром.

«Клоун – весельчак».

«Водолаз».

Ліплення з суцільного шматка пластиліну.

Ф. Леже « Будівельники»,

М. Білик «Політ»,М. Чепик «Висотники».

4.

 

Казковий будинок.

Складові частини будівлі.

Визначення основного ( геометричного ) характеру форми будівлі.

«Казковий будинок».

«Будинок казкового героя».

Аплікація (кольоровий папір ).

А. Ерделі « Мукачівський замок»,

І. Марковський «Сільський пейзаж».

 

 

 

 

Тема 5. Стилізування й орнаментальне оздоблення форм у декоративно – прикладному мистецтві

(4 години )

 

 

1.

 

Декоративне оздоблення.

Розширення уявлень про декоративне прикрашання форм геометричними елементами. Поєднання силуетної форми та декору.

«Прикрашаємо торт»

 

Ліплення (пластилін),

Аплікація (кольоровий папір).

Зразки предметів декоративно – прикладного мистецтва.

 

2.

 

Прикрась серветку.

Поняття візерунка і орнаменту ( на елементарному рівні).Узагальнення форм рослинного мотиву під час створення орнаменту.

«Зацвіли квіти на моїй серветці».

«Маки».

«Весняна хустина»

Малювання (акварель, гуаш).

М. Приймаченко «Квіти»,

Ю. Кулішенко «Маки в Карпатах».

3.

 

«Українські свистунці»

Елементарна узгодженість об´ємної форми та декору. Створення декоративного образу з солоного тіста.

«Гарна іграшка»,

« Кольорова крапанка», «Українські свистунці».

 

Ліплення (солоне тісто з подальшим розписом, пластилін, стеки, дощечка).

Зразки кера мічних іграшок (закарпатські, косівські, опішнянські і т. д.)

4.

 

Орігамі.

 

 

«Тюльпани».

«Журавлик», «Кораблик».

Складання виробу з паперу

(квадратної форми).

Зразки виробів з орігамі.

 

Узагальнення – 2 години