Календарне планування з образотворчого мистецтва для 1 класу
Передмова
У сучасних умовах, коли зниження духовного потенціалу стає відчутною реальністю, необхідність зорієнтованості на розвиток духовного ставлення особистості є одним з пріоритетних напрямів у розробці концепції виховання та освіти підростаючого покоління. З огляду на це особливого значення набувають питання культурного розвитку та естетичного виховання учнів засобами мистецтва.
Саме мистецтво займає особливе місце в системі духовної культури. Мистецтво є втіленням системи духовних цінностей, естетичних ідеалів, світоглядних позицій, зразком творчості, засобом духовного розвитку особистості.
У педагогічній практиці образотворче мистецтво сприяє розвитку образного мислення, асоціативної пам’яті, художньої уяви. Воно повною мірою впливає на внутрішній світ дитини, залучає її до сфери людських емоцій, виховує в ній здібність орієнтуватися в навколишньому житті, пробуджує сприйнятливість до прекрасного.
Отже, завдання образотворчого мистецтва в сучасній школі полягають у:
-
розвитку усвідомлення явищ художньої культури та їх ролі в житті людини, суспільства;
-
вихованні активного естетичного ставлення до явищ дійсності та мистецтва;
-
систематичному та цілеспрямованому розвитку візуального та естетичного сприймання;
-
формуванні практичних навичок та умінь у різних видах образотворчої діяльності;
-
виявленні та удосконалені художньо-творчих здібностей;
-
послідовному формуванні естетичної культури особистості.
Проблема ефективної професійної підготовки вчителя у сучасних умовах стає об’єктивною необхідністю: на перший план виходить завдання розвитку творчого мислення, розширення культурного і наукового кругозору. Основні завдання, які повинен ставити для себе вчитель готуючись до уроків:
-
сприяти системному вивченню вивченню базових знань; використовувати наступність у викладанні предмета, застосовуючи нестандартні, високоемоційні, функціонально багатогранні, багаті на ігрові та проблемні ситуації уроки;
-
формувати засобами мистецтва структуру уроків за законами краси, добра, любові, співпереживання. Підвищувати ефективність і результативність занять образотворчим мистецтвом, створюючи атмосферу зацікавленості , емоційного задоволення.
-
передбачати посильні для учнів завдання;
-
розвивати творчий потенціал учнів, передбачивши завдання на відчуття краси та гармонії: художньо-образне сприйняття;
-
художньо-творче образне відображення, вміння естетично оцінити навколишній світ та красу життєвих явищ;
-
розвивати інтерес учнів до знань, передбачивши завдання на вивчення основ образотворчої грамоти: поглиблення уявлень про мову образотворчого мистецтва; розвиток художньої культури через пізнання законів композиції, засвоєння художніх термінів, технік:
-
впливати засобами мистецтва на художньо-естетичну свідомість.
Календарний план на 1 клас
Абетка образотворчого мистецтва
№п/п |
Дата |
Тема уроку |
Навчальні завдання |
Практичні завдання |
Техніка та матеріали |
Матеріал для сприйняття |
Тема 1. Відтворення простих форм лінією, плямою, в об´ємі. ( 8 годин )
|
||||||
1. |
|
«Світ навколо нас». |
Загальне ознайомлення з поняттям «образотворче мистецтво».Знайомство з матеріалами та інструментами художника. |
«Що я люблю малювати», «Барвистий калейдоскоп», «Палітра художника». |
Техніка за вибором. |
Твори різних видів мистецтва. Дитячі малюнки. |
2. |
|
Прості геометричні форми. |
Різноманітність навколишнього світу. Прості геометричні форми: площинні – пря покутник, квадрат, трикутник, коло, овал; об’ємні – куб, циліндр. конус,куля. |
«Повітряні змії», «Пропорці та повітряні кульки». |
Фломастери, кольорові олівці, гелеві ручки. |
Дитячі малюнки, зразки різної форми прапорців та повітряних кульок. К. Білокур «Квіти та овочі», І.Машков «Овочі та фрукти».
|
3. |
|
«Пригоди Лінії та Крапки». |
Лінія, пляма, крапка, штрих- виражальні засоби графіки. Графічні матеріали та інструменти. |
«Диво-крапка». «Казковий світ пані Крапки». «Чудові квіти» |
Виконання малюнка технікою «крапкографія». Кулькова ручка, фломастер, гуаш.
|
Г. Нарбут «Абетка», зразки графічних робіт. |
4. |
|
Створення композиції з крапок , ліній, плям. |
Види і типи ліній, Виражальні можливості ліній. Створення (на елементарному рівні ) виразного образу лінійними засобами на основі творчої уяви. |
«Танок ліній». «Що може розповісти про себе лінія», «Святковий салют»
|
Малювання (кольорові олівці,акварель) |
І. Труш «Тополі», С.Святославський «Переправа через Дніпро».
|
5. |
|
Поняття «силует» |
Елементарні засоби компонування простих форм на площині. Створення композиції з крапок, ліній.плям. Правила користування гуашевими фарбами та пензлем. |
«Добрий і лихий звір», «Танок повітряних зміїв». |
Аплікація (кольоровий папір) Малювання (акварель, гуаш) |
О. Гуляєв «Повітряний змій», В. Гусєв «На прогулянці з повітряним змієм». |
6. |
|
Силуетна форма. |
Виражальні можливості силуетної форми. Виготовлення силуетних форм за допомогою шаблонів. Правила роботи з ножицями та кольоровим папером. Значення раціонального використання паперу для екології Землі. |
«Рибки у воді», «Осінній акваріум», «Сімейка грибів».
|
Аплікація (кольоровий папір, ножиці, клей), природні матеріали. |
Зразки дитячих робіт з флористики. |
7. |
|
Силуетне зображення на площині. |
Заповнення площини аркуша силуетними зображеннями, Послідовність дій у роботі при виготовленні аплікації з природніх матеріалів. |
«Осіннє дерево». «Колорит осені». «Золота осінь»,
|
Аплікація (кольоровий, тонований папір). |
І. Лєвітан «Золота осінь», Ф. Коновалюк «Осінь», С. Шишко «Листопад».
|
8. |
|
|
Передавання простих форм в об’ємі. Ліплення природної форми за зразком. Правила роботи з пластиліном. |
«Равлик на листочку» «Морська черепашка». «У нашому садочку сидить гарна гусеничка на листочку». |
Ліплення ( пластилін, стеки, дощечка) |
Й. Ланг «Скульптура», зразки дитячих робіт, С. Далі «Равлик і ангел». |
Тема 2. Елементарні засоби компонування простих форм ( 7 годин) |
||||||
1. |
|
Лінія горизонту. |
Розміщення предметів на аркуші з дотриманням їх взаємо розташування (над, під, біля). |
«Сонце над морем». «Біля паркану». |
Малювання (акварель, гуаш). Техніка розтяжки кольору шляхом розмивання кольору. |
К. Моне «Схід сонця», І. Айвазовський «Дев´ятий вал», «Захід сонця». |
2. |
|
Основні та похідні кольори. |
Ознайомлення з основними та похідними кольорами. Спроби творення кольорів. |
«Веселкове розмаїття». «Сім кольорів веселки». |
Малювання (акварель, гуаш). Техніка нарощування мазка широким пензлем. |
Таблиця «Спектральне коло», Є. Зверьков «Райдуга». |
3. |
|
Теплі кольори. |
Ознайомлення з теплою гамою кольорів . Утворення теплих кольорів додаванням жовтого до червоного. |
«В небі світить сонечко яскраве». «Чарівна квітка». |
Малювання (акварель, гуаш).
|
М. І. Кравець «Червоні квіти», М.Тимченко «Птах на квітці», Ван Гог «Соняхи». |
4. |
|
Холодні кольори. |
Ознайомлення з холодною гамою кольорів. Утворення холодних кольорів додаванням синього. Заповнення площини аркуша паперу. |
«Лагідний дощик». «Синє море». |
Малювання (акварель. гуаш). |
І. Айвазовський « Чорне море», А. Рилов « В голубому просторі», С. Ренар «Морський пейзаж». |
5. |
|
Розбіл кольору. |
Розбіл спектральних кольорів. Додавання білої фарби до спектральних кольорів. Порівняння кольорів за кольоровим тоном. |
«Блакитні волошки». «У царстві ніжних кольорів». |
Малювання (гуаш) |
К. Білокур «Квіти за тином», Л. Реєд «Море, кораблик». |
6. |
|
Поняття «декор» |
Поняття декору. Вирізування симетричної силуетної форми та її оздоблення простими елементами. |
«Іграшки на ялинці», «Святкова ялинка» |
Аплікація (кольоровий папір, ножиці, клей) |
Зразки дитячих робіт, І. Бабенцова «Карнавал». |
7.
|
|
Витинанка. Прикрась ялинку. |
Витинанка як вид художньої роботи з папером. Вирізування виразної симетричної форми. Формування навичок вирізування силуетної симетричної форми . |
«Сніжинка – витинанка». «Хоровод сніжинок».
|
Витинанка.
|
Зразки дитячих робіт. І. Зяткіна «Сяйво Великодня», З. Косцька «Дитинство» |
Узагальнення - 1 година |
||||||
Тема 3. Зображення основних форм та їх частин у графіці та живописі (9 годин)
|
1. |
|
Мій рідний край. |
Розвиток творчого ставлення до світу природи. Виконання елементарного зображення. |
«Мій рідний край». «Завітала зимонька в рідне місто (село )». |
Малювання (гуаш, акварель). |
О. Грибова «Зимовий вид з вікна», І.Шишкін «На півночі дикій». Й. Бокшай «Зима». |
2. |
|
В гостях у сніговика. |
Передача основного характеру форм, його складових. Розвиток просторових уявлень. |
«В гостях у сніговита». «Мій друг – Сніговик». |
Малювання (гуаш, тонований папір «блакитного» або «синього» кольору). |
Зразки дитячих робіт з зображенням сніговика, І. Грабар «Зимовий пейзаж». |
3. |
|
Чарівна пташка. |
Виражальні можливості кольору та силуетної форми. Ознайомлення з поняттям «стилізація». |
«Чарівна пташка». «До нас із казки прилетіла чарівна пташка». |
Малювання (акварель, гуаш). |
В. Міщенко «Пташиний базар», М. Панко «Павичі», вироби майстрів ДПМ (тарелі, підноси) із зображенням птахів. |
4. |
|
Мешканці лісу. |
Виражальні можливості ліній (актуалізація знань).створення виразного образу графічними засобами на основі творчої уяви. |
«Їжачок – хитрячок». «Лисичка – сестричка». |
Малювання ( кольорові олівці, фломастери, кулькові ручки ). |
О. Кульчицька «Вівці», В. Ватагін «Рись», Я. Гніздовський «Кіт». |
5. |
|
Будова дерев. |
Розвиток образного мислення, творчої уяви, зорової пам´яті. Розвиток умінь втілювати в малюнку власне ставлення до природи. |
«Дерева у моєму саду». «Могутній дуб». |
Малювання (акварель, гуаш). |
О. Кульчицька «Верби взимку», «Яблуньки»,Т.Бойчук « Білі яблуні», І. Айвазовський «Вечір на Україні». |
6. |
|
Узгодженість форм і декору. |
Заповнення площини аркуша. Створення відчуття простору, цілісної форми. |
«Повітряний змій». |
Малювання ( кольорові олівці, фломастери ). |
Зразки повітряних зміїв. |
7. |
|
Диво - рушничок. |
Виражальні можливості кольору. Асоціативне сприйняття кольорів («веселий», « легкий», «ніжний»…) |
«Диво – рушничок моєї бабусі». «Чарівний килимок». |
Малювання ( акварель, гуаш). |
М. Томащук «Килимок», В. Васнєцов «Килим – самоліт», зразки розписів на тканині. |
8. |
|
Крила метелика. |
Симетрія як засіб гармонізації форми. Ознайомлення з технікою монотипії. |
«Крила метелика». «Метелик в країні кольорів». |
Малювання (гуаш), техніка монотипії. |
Д. Полєнов «Метелики», колекція метеликів. |
9. |
|
Зустріч весни. |
Елементарні поняття про гармонію споріднених кольорів (світло – зелений-зелений – темно – зелений; блакитний – синій – фіолетовий тощо). |
«Квітуче дерево». «В гостях у бабусі». |
Малювання (акварель, гуаш). |
М. Глущенко «Квітучий сад», Т. Яблонська «Ранок», І. Левітан «Весна. Велика вода», Ю. Кулішенко «Весна». |
Тема 4. Цілісність форми в скульптурі та архітектурі (4 години )
1. |
|
В гостях у археолога. |
Цілісність форми. взаємозв´язок основної форми та її частини. |
«Розбитий глечик». |
Аплікація (шаблон глечика, Кольоровий папір), |
Зразки українських гончарних виробів. В. Монастирський «Гуцульський натюрморт». |
2. |
|
Кольорові пташки. |
Зображення в об´ємі птахів. Елементарні поняття про складові частини птахів. Узгодження декору з основною формою. |
«Пташки – свистунці». |
Ліплення (пластилін, солоне тісто ). |
І. Залізняк «Свистунці», зразки свистунців. |
3. |
|
Водолаз. Клоун – весельчак. |
Фігура людини ( тулуб, голова, руки, ноги), порівняння цих частин за формою та розміром. |
«Клоун – весельчак». «Водолаз». |
Ліплення з суцільного шматка пластиліну. |
Ф. Леже « Будівельники», М. Білик «Політ»,М. Чепик «Висотники». |
4. |
|
Казковий будинок. |
Складові частини будівлі. Визначення основного ( геометричного ) характеру форми будівлі. |
«Казковий будинок». «Будинок казкового героя». |
Аплікація (кольоровий папір ). |
А. Ерделі « Мукачівський замок», І. Марковський «Сільський пейзаж». |
Тема 5. Стилізування й орнаментальне оздоблення форм у декоративно – прикладному мистецтві (4 години )
|
1. |
|
Декоративне оздоблення. |
Розширення уявлень про декоративне прикрашання форм геометричними елементами. Поєднання силуетної форми та декору. |
«Прикрашаємо торт»
|
Ліплення (пластилін), Аплікація (кольоровий папір). |
Зразки предметів декоративно – прикладного мистецтва.
|
2. |
|
Прикрась серветку. |
Поняття візерунка і орнаменту ( на елементарному рівні).Узагальнення форм рослинного мотиву під час створення орнаменту. |
«Зацвіли квіти на моїй серветці». «Маки». «Весняна хустина» |
Малювання (акварель, гуаш). |
М. Приймаченко «Квіти», Ю. Кулішенко «Маки в Карпатах». |
3. |
|
«Українські свистунці» |
Елементарна узгодженість об´ємної форми та декору. Створення декоративного образу з солоного тіста. |
«Гарна іграшка», « Кольорова крапанка», «Українські свистунці».
|
Ліплення (солоне тісто з подальшим розписом, пластилін, стеки, дощечка). |
Зразки кера мічних іграшок (закарпатські, косівські, опішнянські і т. д.) |
4. |
|
Орігамі.
|
|
«Тюльпани». «Журавлик», «Кораблик». |
Складання виробу з паперу (квадратної форми). |
Зразки виробів з орігамі. |
Узагальнення – 2 години |