ЗАКАРПАТСЬКА ОБЛАСТЬ

Мистецтво - це безмежність,
де немає і не може бути зупинки.
Іван Марчук

 

Експериментальна робота в Закарпатській області проводиться в таких закладах: АНВК м. Ужгорода, ліцей «Інтелект» м. Ужгорода, ЗОШ І-ІІІ ступенів № 5, 7, 19 м. Ужгорода, ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1, 11 м. Мукачева, Горондівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Мукачівського району, Тячівська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2, Руськополівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Тячівського району, Грушівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Тячівського району та Воловецька ЗОШ І-ІІІ ступенів.

На базі цих шкіл проводяться науково-методичні семінари, семінари-практикуми, круглі столи, тренінги з проблематики експерименту, досліджуються рівні естетичної освіченості та поліхудожньої вихованості учнів, здійснюється підготовка та перепідготовка вчителів ЗОНЗ із викладання інтегрованих курсів за новими програмами, підручниками і посібниками.
Найцікавішим у низці заходів, що проводилися на Закарпатті, став обласний науково-методичний семінар методистів Р(М)МК та вчителів, які викладають інтегрований курс «Мистецтво» на тему «Розвиток творчого мислення учнів на уроках мистецтва засобами комп'ютерних технологій», який відбувся 31 березня - 1 квітня 2011 року на базі Буштинської гімназії - інтернату Тячівського району (директор Орос Олена Федорівна). Як відомо, інтегрований курс «Мистецтво» поєднує навчальний матеріал із візуального та музичного мистецтва, водночас його зміст передбачає поступову підготовку учнів до вивчення курсу «Художньої культури». Мультимедійні засоби навчання, які є пріоритетними в сучасній методиці інтегрованих курсів із мистецтва, на думку автора Л. М. Масол, відкривають нові можливості для поліхудожнього виховання школярів.
Під час семінару було презентовано «Музичний вернісаж» - студійну роботу учнів Буштинської гімназії-інтернату, а також проведено відкриті уроки у 5 класі за темою: «Цей невпізнаний звичний світ. Аранжування в музиці (І частина), Аранжування квітів (II частина)». Учителі: Сенек Катерина Юліївна (музичне мистецтво) і Рущак Ольга Василівна (образотворче мистецтво) презентували власні наробки, використовуючи засоби комп’ютерних технологій. Відбулися майстер-класи та засідання «круглого столу» з обміну досвідом.
Учасники науково-методичного семінару спілкувалися у «скайпі» з автором інтегрованого курсу «Мистецтво» Людмилою Михайлівною Масол. Вона висловила своє бачення щодо викладання даного предмета в школі, відповіла на запитання вчителів, побажання їм творчих успіхів. Кожен з учасників поділився своїми спостереженнями щодо засвоєння учнями навчальної програми з даного курсу. Присутні дали високу оцінку роботі методичного об'єднання художньо-естетичного циклу району, зокрема досвіду застосування інформаційно-комунікаційних технологій, комп'ютерного та мультимедійного обладнання.
Упродовж експерименту найрезультативнішою була робота вчителів художньої культури: Шек К. В., Добей Г. М. м. Ужгорода та предмета «Мистецтво» Папіш Л. В. (ЗОПІ І—III ступенів № 1 ім. О. Пушкіна м. Мукачева), Рущак О. В., Сенек К. Ю.(Буштинська гімназія-інтернат Тячівського району); Мельник Г. П., Продан О. І. (Грушівська ЗОНІ І—III ст. Тячівського району). Методичні розробки вчителя Лариси Папіш опубліковано в журналі «Мистецтв та освіта», у збірках уроків із художньої культури для 10 та 11 класів (серія «Майстер-клас»). Протягом тривалого часу вчителька викладала курс «Мистецтво», після завершення якого для оцінки розвитку випускників основної школи було розроблено анкету. Вона включала, зокрема, запитання: Які уроки курсу «Мистецтво» вам запам'ятались? На вашу думку, знання, отримані під час вивчення інтегрованого курсу «Мистецтво», допомагають вам у вивченні курсу «Художня культура» у 9 класі?
Відповіді показали, що найбільше учням запам'ятались уроки у 5 класі: «Мистецтво у храмі», «Народне малювання», «Контрасти і відтінки», «Мистецтво театру», «Камерна музика та камерний портрет», «Музичні та живописні пейзажі», «Аранжування у музиці та мистецтві», «У пошуках гармонії». Дуже часто учні згадували уроки інтегрованого курсу у 6 класі: «Таємниці єгипетських пірамід», «Арабеска», «Таємниці джунглів», «Античне мистецтво», «Мистецтво Скіфів», «Колорит середньовічного міста». Запам'яталися уроки у 7 класі, присвячені темам «Мистецтво Ренесансу», «Мистецтво бароко», «Класицизм у мистецтві». Усі учні згадують уроки у 8 класі, коли вони презентували свої мистецькі проекти. Загалом випускники основної школи зазначали, що знання, які вони отримали у 5-8 класах на уроках мистецтва, допомагають їм у вивченні курсу «Художня культура» у 9 класі.
Отже, слово учням мукачівської школи № 1:
Феєр Настя: «Мені запам'яталися уроки у 6 класі, коли ми практикувалися у зображенні людини - малювали Музу, Атлантів, Прометея, тобто вивчали культуру Греції».
Полигалов Ігор: «На мій погляд, мені вдався екслібрис. Були цікаві теми з Ренесансу у 7 класі. Важко вдавалися теми з перспективи».
Тубольцева Катерина: «У програмі курсу «Мистецтво» кожна тема доповнювала другу й так викликала в нас зацікавленість та залишалась у нас у пам'яті. У 9 класі ми просто повторюємо й на більш високому рівні закріплюємо ці знання».
Гусєва Ксенія: «Завдяки вивченому на уроках «Мистецтва», нам легше сприймати інформацію на уроках художньої культури. Я вмію сприймати картини, їх види, жанри; знаю твори видатних художників і композиторів».
Аналогічно висловлювались і учнів Буштинської гімназії-інтернату:
Сасин Юрій: «Я вивчаю інтегрований курс «Мистецтво» з 5 класу. Найбільше мені сподобався урок за темою «Канон». У ньому сказано про правила зображення єгиптян. їх зображували у внутрішній частині піраміди фронтально і в профіль. Фронтально зображували очі і тулуб, а в профіль -голову та ноги. Це дуже цікаво і незвично».
Орсаг Анна: «На уроках мистецтва ми мандруємо різними країнами світу, вивчаючи культуру, традиції та звичаї різних народів. Мені цікаво було дізнатися, що в давнину в Єгипті малювали і писали на папірусах, за так званим каноном, який звеличував фараонів і богів та зводив до мінімуму важливість простої людини».
У Воловецькій ЗОШ І—III ступенів інтегрований курс «Мистецтво» викладає Шутка Михайло Михайлович - майстер своєї справи, творчий і талановитий педагог. Його вихованці неодноразово були переможцями обласного конкурсу з образотворчого мистецтва. Усі уроки вчитель проводить у створеному ним кабінеті мистецтва. Педагогічне кредо вчителя «Урок - це частина життя дитини».

Жабляк Марія Дмитрівна,
методист кабінету виховної роботи та предметів етико-естетичного циклу Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти