Переможний дубль у Житомирі

altСеред багатьох інтелектуальних змагань наших українських школярів усе більшої популярності набувають турніри з тих чи інших шкільних предметів, а з-поміж них найпрестижнішим і навіть до певної міри найелітнішим багато учнів вважають турнір юних істориків. І це не дивно – адже учасники турніру мають продемонструвати не лише свій інтелект, а й уміння застосовувати історичну логіку, використовувати цікаві історичні факти, влучно подавати аргументи на користь своєї позиції. Не став винятком і XІІІ Всеукраїнський турнір юних істориків, який запросив лицарів історії «схрестити шпаги» у місті Житомирі.

Турнір був організований Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України та Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. До його проведення були залучені управління освіти і науки Житомирської обласної державної адміністрації та Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. Координатором турніру виступила Т.Л. Гінетова, завідувач сектору роботи з обдарованою учнівською молоддю Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.

П’ять днів тридцять дев’ять команд, до складу яких входило 195 учнів 8-11-х класів із Заходу й Сходу, з Центру і Півдня України, змагалися в історичних знаннях, умінні виступати єдиною командою, навичках публічно відстоювати колективну та власну думку. У турнірних змаганнях видно як кожного, так і всю команду. У ньому взяла участь і збірна команда юних істориків Закарпаття у складі: Ларіонова Микити – учня 11 класу загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 імені Гренджі-Донського управління освіти Ужгородської міської ради (капітан команди); Трачука Віталія – учня 9 класу середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №15 міста Ужгорода, Броякова Сергія – учня 10 класу Ужгородської загальноосвітньої спеціалізованої школи-інтернату з поглибленим вивченням окремих предметів Закарпатської обласної ради, Лемака Романа - учня 11 класу Хустської гімназії-інтернату, Брича Ярослава – учня 11 класу Білківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Іршавської районної ради. Керівник команди – Шульженко Людмила Геннадіївна – вчитель історії Ужгородської загальноосвітньої спеціалізованої школи-інтернату з поглибленим вивченням окремих предметів Закарпатської обласної ради.

Непростим виявилось і завдання членів журі – з-поміж рівних команд визначити кращих. Оцінювання команд у чвертьфіналі та півфіналі, обґрунтування виставлених балів, формування запитань, що допомагали встановити рівень готовності та обізнаності членів команд, нарешті, визначення переможців у фіналі – такий нелегкий тягар ліг на плечі журі, до складу якого входили викладачі історичних факультетів вищих навчальних закладів, методисти з історії обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, досвідчені вчителі історії. Очолив Всеукраїнське журі С.С. Троян, завідувач кафедри Рівненського інституту слов’янознавства Київського славістичного університету, професор, доктор історичних наук.

Інтелектуальні пристрасті розгорілися вже з перших боїв. Турнір був захоплюючим, феєричним і надзвичайно напруженим. Кожна команда змагалась у кількох відбіркових групах, виконуючи різні ролі - доповідачів, опонентів і рецензентів. Юні історики демонстрували не тільки фантастичне знання матеріалу, який часто виходив за рамки навчальної програми, але й вміння історично мислити, майстерне володіння словом, толерантність у веденні дискусії, цілеспрямованість у досягненні мети. Школярі оперували фактами історії, цитували відомих учених-істориків, логічно доводили свою думку й артистично відправляли в інтелектуальний нокаут опонентів. Ох, нелегка це справа – підготовка до історичного турніру! Цього року пропонувалося 15 питань, на які почасти не могли відповісти навіть імениті історики ( питання XІІІ Всеукраїнського турніру юних істориків подано у додатку). Іноді здавалося, що учасники турніру дослідили всі можливі, відомі й не дуже, джерела інформації: факти та аргументи, що звучали, вражали своєю глибиною, різнобічністю, новизною, влучністю. Цікаво, що однаково гарно грали як «змішані» команди, так і чисто хлопчачі або дівочі, україномовні й ті, учасники яких подавали свої аргументи російською мовою. Так наша команда дійшла до фіналу. Для фіналу журі підготувало п`ять нових історичних питань (подані у додатку). До них команда готувалася у другій половині дня та частково вночі. Були залучені різні засоби інформації: книги, підручники, статті, енциклопедії, а також інтернет.

Усе колись кінчається. І турнір добігав кінця. Фінальний бій, шість команд під прицілом фахового журі, тренерів, інших команд. У фіналі вирував шквал сильних емоцій. Ось де знадобились і витримка, й гнучкість розуму, і толерантність, і колективізм! Напруження тривало аж до закриття турніру. Та ось, нарешті, оголошено переможця турніру. У важкій, напруженій боротьбі наша команда вдруге за останні два роки виборола перше місце та отримала диплом першого ступеня, перемігши команди Донецької області, міст Запоріжжя, Луганська, Харкова, міста Конотоп Сумської області, які отримали дипломи другого ступеня. Дипломи третього ступеня було вручено ще дванадцятьом командам. Це безперечно великий успіх збірної команди юних істориків Закарпаття!

Турнір дав школярам можливість не лише виборювати перемогу в чесних боях, перевіряючи свої історичні знання та навички дебатування, а й просто спілкуватися - в гуртожитку після змагань, на екскурсії до музею космонавтики імені С. Корольова, художньої галереї, під час прогулянок затишним, по-весняному теплим Житомиром. І таке спілкування не байдужої до історії учнівської молоді зробило із суперників турніру друзів, які щиро вболівали один за одного; під час фіналу переживали за команди, що змагалися, міцно обнімалися при розставанні та палко присягалися спілкуватися й зустрічатися у майбутньому.

Затишок, тепло, щиру гостинність, виявлену педагогічним колективом Житомирського обласного педагогічного ліцею, відчув кожен без винятку учасник турніру – і гравці, й члени журі та оргкомітету, і тренери. І це ще більше сприяло чудовому настрою та гарним результатам.

На XІІІ Всеукраїнському турнірі грамотами були відзначені вчителі – тренери команд. Адже левова доля успіху гравців (і ні для кого це не таємниця) залежала від їхньої підтримки, допомоги, вміння залучити до опанування азів науки, бути для підопічних взірцем закоханості в історію. Грамотою була нагороджена керівник - тренер нашої команди Шульженко Людмила Геннадіївна. Але ця нагорода по праву належить також вчителям історії загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 імені Гренджі-Донського управління освіти Ужгородської міської ради – Щербі Ігорю Івановичу, Данку Калині Іванівні, які багато років захоплюються учнівським турнірним рухом, проводять при сприянні керівництва школи показові історичні турнірні бої на педпрактиках для вчителів історії області та підготували за останні роки для збірної команди юних істориків Закарпатської області багато чудових юних знавців історії.

Сподіваємось, що талановиті в галузі історії учні не просто оберуть історичні, політологічні, юридичні, дипломатичні, журналістські професії. Маємо надію, що цей вибір приведе їх до успіху, адже турнір юних істориків можна, зрештою, розглядати як перший щабель драбини професійного становлення, зростання і кар’єри. А ще як початок втілення мрії.

Додаток

Питання XІІІ Всеукраїнського турніру юних істориків:

  1. Слов’янська єдність: міф чи реальність?

  2. Національні символи українців: спадок сивої давнини чи продукт модерної доби?

  3. Святослав Хоробрий: великий політик чи великий авантюрник?

  4. Японія: тінь китайської цивілізації чи самобутня культура?

  5. Уніатство в Україні: компроміс еліт чи «зрада» духовенства?

  6. Українські козаки: соціальний стан, етнос чи стиль життя?

  7. Ідея спадкової монархії: від Гетьманщини Хмельницького до Кирила Розумовського.

  8. Вестфальська система: фундамент релігійного миру чи «консервація» протистояння?

  9. Освічений абсолютизм Катерини ІІ: данина моді чи ідеологія реформ?

  10. «Залюднення по-імперському»: західна колонізація XIX століття.

  11. Декабристський рух і масонство в Україні: демократи чи реакціонери?

  12. Українська революція 1917–1920 рр.: національна чи соціальна?

  13. Німеччина в 1933–1939 рр.: доба соціального миру чи соціального міфу?

  14. «Відлига» М. Хрущова і перебудова М. Горбачова: спільне і відмінне.

  15. Кінець ХХ століття: загальна криза культури чи її нова якість?


Завдання фінальної гри

XIII Всеукраїнського турніру юних істориків


1. Людина у війнах ХХ століття: стратегія виживання.

2. Реформи в Росії 60-80 років ХІХ століття: модернізація імперії чи консервація самодержавних устоїв?

3. Космічна гонка СРСР і США: результат науково-технічного прогресу чи боротьба амбіцій?

4. Сучасна Україна: онука УНР чи донька УРСР?

5. П. Сагайдачний у хитросплетіннях європейської політики.


Юрій Шимон,

методист кабінету суспільно-гуманітарних дисциплін ЗІППО,

член журі XІІІ Всеукраїнського турніру юних істориків