Краєзнавчий принцип навчання – дієва форма зв’язку шкільної географії з життям


 
Дієвою формою зв’язку шкільної географії з життям є краєзнавчий принцип навчання, який учителі географії намагаються втілювати у життя.
Розвиток творчого потенціалу особистості, формування в учнів творчої діяльності є найважливішим завданням шкільної освіти. Географічне краєзнавство, як засіб активізації всієї навчально-виховної роботи, має важливе значення в комплексному розв’язанні проблем формування в учнів реального світогляду, морального, естетичного, науково-природничого, фізичного, трудового виховання і, саме головне, у формуванні ключових навчальних компетентностей школярів.

Саме таким питанням був присвячений обласний науково-методичний семінар «Краєзнавчий принцип у шкільному курсі географії, як основний аспект у формуванні ключових компетентностей учнів» для методистів рай(міськ) методичних кабінетів, керівників методоб’єднань учителів географії області, який відбувся нещодавно у Тячівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №1 імені Василя Ґренджі-Донського Тячівської міської ради Закарпатської області.

geo-tyach-2

Традиційно, перед початком роботи, учасників семінару привітав головний спеціаліст управління освіти, молоді та спорту Тячівської районної держадміністрації ВАРГАНИЧ МИКОЛА ДМИТРОВИЧ.

geo-tyach-3

З основними напрямами роботи районного методичного кабінету ознайомила гостей завідувач методичного кабінету управління освіти, молоді та спорту Тячівської районної держадміністрації ЗЕЛЕНСЬКА НАДІЯ ОЛЕКСАНДРІВНА.

geo-tyach-7

З презентацією портфоліо методичного об’єднання вчителів географії Тячівського району ознайомила гостей методист методкабінету управління освіти, молоді та спорту Тячівської районної держадміністрації ЧОЛАН ТЕТЯНА МИХАЙЛІВНА та керівник методичного об’єднання вчителів географії району ГЕРЕВИЧ МАР’ЯНА ПЕТРІВНА.

geo-tyach-8

Зі словами привітання до учасників звернувся і директор Тячівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 імені Василя Ґренджі-Донського КУЛЯ ВАСИЛЬ МИХАЙЛОВИЧ презентувавши присутнім систему роботи даного навчального закладу. Концертом гостей привітали учні школи.

geo-tyach-4-5-6

Виступ методиста кабінету методики викладання природничо-математичних дисциплін ЗІППО ГЛЮДЗИК ГАЛИНИ БОГДАНІВНИ прозвучав у контексті заявленої теми,

geo-tyach-9

а саме: «Краєзнавчий принцип у шкільному курсі географії як основний аспект у формуванні ключових компетентностей учнів». Адже сучасні зміни, що відбуваються в освітньому просторі України, повинні бути відповідними до суспільних потреб, до європейського та світового освітніх просторів, орієнтованими на зміст набуття ключових навчальних компетенцій через компетентнісний підхід та розробку ефективних механізмів запровадження їх у подальшому професійному та суспільному житті.
У формуванні компетентностей велике значення має географічна освіта. Географія – це єдина навчальна дисципліна, яка, маючи величезний світоглядний потенціал, формує у молоді комплексне узагальнююче уявлення про Землю, як планету людей, виховує патріотизм і любов до свого краю, Батьківщини, вчить орієнтуватися в складних світових соціально-економічних процесах.
Виступ доцента кафедри природничо-математичної освіти та інформаційних технологій ЗІППО, кандидата біологічних наук ГРАБОВСЬКОГО ОЛЕКСАНДРА ВОЛОДИМИРОВИЧА та доцента кафедри менеджменту та інноваційного розвитку освіти ЗІППО, кандидата фізико-математичних наук ГРАБОВСЬКОЇ ТЕТЯНИ ІВАНІВНИ «Зарубіжний досвід щодо розширення можливостей використання краєзнавчого принципу в навчально-виховному процесі» сприяв ґрунтовному розкриттю змісту теми семінару в теоретичному аспекті.

geo-tyach-10

Так, у виступі було зазначено, що у країнах Європи (Болгарії та Польщі) географічна освіта будується на основі безпосередніх спостережень місцевих об'єктів. Свого часу ще в єдиній Чехословаччині курс краєзнавства слугував вступом до вивчення географії та історії. У Великобританії на початку 70-х років минулого століття після реформування структури шкільної географічної освіти відповідно до одного з варіантів її оновлення вивчають свою місцевість і використання землі. Ідея "малої батьківщини" та патріотичні цілі в навчанні географії домінують в системі освіти в Ізраїлі. Учителі підкреслюють, що любов до країни має величезне значення і повинна прищеплюватися на уроках географії. У Південній Кореї впровадження краєзнавчого принципу при вивченні географії починається у початковій школі, а потім вивчається географія Кореї і, нарешті, світу. Індія є прикладом країни, де географія вивчається фактично в усіх класах. При цьому в початковій школі вона зазвичай входить до складу інтегрованих курсів. З країн Африки показовим у реалізації краєзнавчого принципу при вивченні географії є досвід Єгипту, де географія вивчається з 4 по 12 клас.
Практичним доповненням інформації науковців став виступ директора Росошанської ЗОШ І-ІІ ступенів Свалявського району МАРФИНЦЯ МИХАЙЛА МИХАЙЛОВИЧА про спільний чесько-український проект щодо впровадження принципу енвайроменталізму у навчально-виховний процес при вивченні своєї малої батьківщини, про співпрацю школи Ліпка м. Брно (Чехія) і загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів с. Росоші Свалявського району, про значення, результати та перспективи даної співпраці.

geo-tyach-11

У процесі роботи учасники семінару ознайомилися з досвідом використання краєзнавчого принципу навчання в загальноосвітніх закладах Тячівського району. Майстер-клас щодо використання краєзнавчого матеріалу в навчально-виховному процесі з географії презентувала КРЕГУЛ ТЕТЯНА ВАСИЛІВНА,

geo-tyach-12

учитель географії Калинівської ЗОШ І-ІІІ ст. Тячівського району на прикладі теми уроку у 8 класі «Озера і лимани. Їх типи. Особливості гідрологічного режиму водосховища». РОЗМАН ВАСИЛЬ АНТОНОВИЧ, учитель географії Солотвинської ЗОШ І-ІІІ ст.

geo-tyach-13

у своєму виступі «Екскурсії рідним краєм – важливе джерело успішного володіння учнями природничо-краєзнавчим матеріалом у шкільному курсі географії» розкрив власний досвід реалізації краєзнавчого принципу в позаурочний час. ФЕРА ОКСАНА ВАСИЛІВНА,

geo-tyach-14

учитель географії Тячівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 імені Василя Ґренджі-Донського, у своєму виступі «Розвиток творчих здібностей школярів через пошукову та науково-дослідницьку роботу» охарактеризувала деякі аспекти використання краєзнавчо-пошукового методу у роботі з обдарованими учнями.

geo-tyach-15

«Первоцвіти просять захисту» - тематика виступу учнівської екологічної бригади Добрянської ЗОШ І-ІІІ ступенів, в якому під керівництвом учителя географії ГЕРЕВИЧ МАР’ЯНИ ПЕТРІВНИ показано, як завдяки краєзнавчому принципу можна впроваджувати екологічне навчання і виховання на уроках географії та в позаурочний час.
Питання ролі музейної педагогіки у національно-патріотичному вихованні та особистісному розвитку школярів як елемент реалізації краєзнавчого принципу розкрито на екскурсії у краєзнавчому музеї «Сріберна Земля» у с.Грушеві, яку провела його директор ТЕГЗА ЛЮДМИЛА МИКОЛАЇВНА. Заключним етапом проведення обласного семінару було висвітлення питання історико-краєзнавчого аспекту як духовної складової реалізації краєзнавчого принципу під час екскурсії до Свято-Архангело-Михайлівського чоловічого монастиря в с.Грушеві.
Підбиваючи підсумки заходу хочеться відзначити, що рідна природа – могутнє джерело навчання та виховання учнів. Досліджуючи природу, школярі глибше пізнають навколишнє середовище, розвивають інтелект і культуру. І тому одне з основних завдань сучасного навчання географії – зробити все можливе, щоб результати наукового пізнання у вивченні своєї місцевості стали надбанням кожного учня, як заповідав Г. Сковорода: «Пізнай свій край… себе, свій рід, свій нарід, свою землю – і ти побачиш свій шлях у житті».