Обласний семінар «Актуальні питання апробації підручників з географії для 6-го класу»

Підручник – це особлива дидактична система, яка не тільки розкриває зміст навчання, але й є специфічною моделлю процесу навчання. Це означає, що підручник має двоєдину суть. З одного боку, для переважної більшості учнів він є джерелом знань, носієм змісту навчання, з іншого – засобом навчання, який володіє матеріальною формою, пов’язаною зі змістом навчання, з процесом засвоєння цього змісту.

Значна роль у роботі з підручником належить вчителю. Він навчає учнів самостійно розбиратися у географічному матеріалі, відбирати його, виділяти головне. Якісний відбір підручників здійснюється під час апробації. Саме на таких засадах, за сприяння відділу освіти, молоді та спорту Свалявської райдержадміністрації (начальник Грабар Е.В.) на базі Неліпинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Свалявської райдержадміністрації Закарпатської області (директор Легеза Н.В.) 21 квітня 2015 року Закарпатським інститутом післядипломної педагогічної освіти (методист Глюдзик Г.Б.) проведено обласний науково-практичний семінар «Актуальні питання апробації підручників з географії для 6-го класу» для керівників районних(міських) методичних об’єднань вчителів географії та педагогічних працівників області, які згідно з наказом Міністерства освіти і науки України задіяні в апробації підручників з географії.
Традиційно, перед початком роботи, учасників обласного науково-практичного семінару привітала в.о. начальника відділу освіти, молоді та спорту Свалявської районної держадміністрації ГРАБАР ЕДІТА ВАСИЛІВНА,

ознайомивши присутніх з основними напрямами роботи районного методичного кабінету.
З презентацією портфоліо методичного об’єднання вчителів географії Свалявського району виступила керівник методичного об’єднання вчителів географії району ЛІЗАНЕЦЬ ЛАРИСА ІВАНІВНА.


Зі словами привітання до учасників звернулася і директор Неліпинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ЛЕГЕЗА НАДІЯ ВАСИЛІВНА,

презентувавши присутнім систему роботи даного навчального закладу. Концертом гостей привітали учні школи.

Глибше і ширше розкрити тематику семінару і реалізувати його практичну складову допоміг проведений директором школи, вчителем географії, відкритий урок у 6 класі «Природні комплекси. Географічна оболонка». Надія Василівна наголосила на перевагах та недоліках одного з апробованих підручників авторів Г.Уварової та В.Пестушко, при цьому вміло створила атмосферу співпраці між учнями різного рівня навченості географії. Вона зацікавлювала, знаходила індивідуальний підхід до кожного школяра, акцентувала увагу учнів на значенні географічних знань у вивченні інших предметів і навпаки. На уроці присутні ознайомилися з підготовленими учнями міні-проектами та дослідженнями.


Робота семінару продовжилася проведенням круглого столу «Актуальні питання апробації підручників з географії для 6-го класу». Наукове підґрунтя семінару забезпечив виступ доцента кафедри методики викладання природничо-математичних дисциплін та інформаційних технологій ЗІППО, кандидата біологічних наук ГРАБОВСЬКОГО О.В. та доцента кафедри менеджменту та інноваційного розвитку освіти ЗІППО, кандидата фізико-математичних дисциплін ГРАБОВСЬКОЇ Т.І.


Як зазначила методист ЗІППО ГЛЮДЗИК Г.Б. – основним критерієм оцінювання якості підручника є його відповідність навчальній програмі та державному освітньому стандарту. Цій вимозі відповідають всі підручники, що апробуються. У них системно викладені основи географічних знань відповідно до сучасних досягнень науки, але для активізації процесу осмислення навчального тексту необхідно, щоб у ньому містився різноманітний ілюстративний матеріал, а текст був легким для сприйняття учнями. Виступаючі

КІКАЛО Т.В., учитель Березниківської ЗОШ І-ІІІ ст. Свалявського району,

РЯШКО В.М., учитель географії Голубинської ЗОШ І-ІІІ ст. Свалявського району,

БІЛАНИН Ж.В., учитель географії Мукачівської гімназії,

РЯБІКОВА О.А., учитель географії ЗОШ І-ІІІ ст. №5 з поглибленим вивченням англійської мови м.Берегова зазначили, що дуже важливим фактором є доступність викладу начального матеріалу, що однією з основних вимог до підручника є його самодостатність. В підручнику повинен міститися картографічний матеріал, який сприяє засвоєнню географічної номенклатури, виконанню практичних завдань, дає уявлення про розміщення географічних об’єктів, що вивчаються. Також бажано, щоб підручник містив різнорівневі завдання, в тому числі й спрямовані на використання наявного особистісного досвіду учня, на розвиток його мислення.
У ході семінару учасники виробили основні критерії, згідно з якими оцінювалися як позитивні риси, так і не доопрацьовані сторони підручників з географії.