Використання ІКТ на уроках математики та інформатики

30 квітня на базі Виноградівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №8 та Виноградівської гімназії відбувся обласний науково-практичний семінар методистів районних (міських) відділів (управлінь) освіти та керівників районних (міських) методичних об’єднань вчителів математики та інформатики «Використання ІКТ на уроках математики та інформатики. Роль ІКТ у роботі з обдарованими учнями».

Організаторами семінару виступили кафедра природничо-математичної освіти та інформаційних технологій, кабінет методики викладання природничо-математичних дисциплін Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти та районний методичний кабінет управління освіти, молоді та спорту Виноградівської районної державної адміністрації.

Відкрив семінар заступник директора з навчально-методичної роботи та моніторингу якості освіти ЗІППО, кандидат фізико-математичних наук, доцент Петечук Василь Михайлович, який побажав учасникам результативності, позитиву та творчого настрою.

Перший заступник голови Виноградівської райдержадміністрації Бажура Анатолій Володимирович висловив упевненість у плідності проведення семінарів такого рівня задля поліпшення ефективності викладання математики та інформатики, інших природничих наук та побажав присутнім успіхів у реалізації поставлених завдань.
У своєму вітальному виступі Василь Іванович Белень, начальник управління освіти, молоді та спорту Виноградівської райдержадміністрації, побажав учасникам плідної творчої праці, активної участі та наснаги в обговоренні актуальних питань сучасної педагогічної практики.

Гербей Оксана Юріївна, завідувач районного методичного кабінету управління освіти, молоді та спорту Виноградівської райдержадміністрації у своїй доповіді окреслила основні питання розвитку освітянської галузі Виноградівського району, детально зупинилася на актуальних напрямах роботи методистів та педагогів району, на досягнутих позитивних результатах.

Про роботу вчителів математики та інформатики розповіла методист районного методичного кабінету управління освіти, молоді та спорту Виноградівської райдержадміністрації Макара Світлана Юріївна.
З роботою Виноградівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №8 ознайомила присутніх директор закладу Марія Михайлівна Ярема. Особливо важливим напрямом педагогічної діяльності вчителів є робота з обдарованими учнями. Як результат – відмінні успіхи учнів школи на всіх етапах всеукраїнських учнівських олімпіад, зокрема з інформатики та інформаційних технологій.

Директор Виноградівської гімназії Людмила Василівна Дорогі розповіла присутнім про навчальний заклад, педагогічний колектив, досягнення його вихованців, про забезпечення школи комп’ютерними мультимедійними комплексами та їх постійним використанням на уроках математики та інформатики.
У відповідності з програмою семінару його учасники відвідали уроки математики та інформатики з використанням інформаційно-комп’ютерних технологій.
Урок у 8 класі на «Площа трикутника і трапеції» провела Голубка Ольга Михайлівна, учитель математики Виноградівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №8, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист. Вона запропонувала цікаву систему обчислення площ трикутників і трапецій з використанням ІКТ. Важливо, що застосування ІКТ на уроці значно прискорило роботу учнів на уроці, дозволило збільшити об’єм розглядуваного матеріалу, організувати контроль і самоконтроль школярів на уроці математики.

Урок алгебри у 10 класі «Розв’язування більш складних тригонометричних рівнянь» провела Бендаревська Галина Леонідівна, учитель математики Виноградівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №8, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель, переможець обласного конкурсу «Учитель року» у номінації «Математика». Галина Леонідівна продемонструвала різноманітні методи розв’язування складних тригонометричних рівнянь, запропонувала їхню класифікацію із застосуванням ІКТ. Використання ІКТ є постійним інструментом учителя на уроках, які вона проводить.

Учасники семінару пересвідчилися в ефективності застосування ІКТ на уроках математики, побачили можливі шляхи їх використання і перспективи удосконалення методики проведення уроків математики.
Практичну роботу щодо «Створення запитів» у 8 класі продемонструвала Пилип Вікторія Василівна, учитель інформатики Виноградівської гімназії, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист. Її учні показали вміння використовувати сучасну комп’ютерну техніку для розв’язування завдань прикладного спрямування. Вікторія Василівна вміло використала можливості мережевих технологій для організації всіх етапів роботи класу – від перевірки знань до оцінки результатів роботи. Під час виконання роботи учні мали можливість працювати самостійно та в парах, а також працювати над розв’язанням додаткових завдань.

Після відвіданих уроків учасники потрапили на Ярмарок методичних ідей з використання ІКТ на уроках математики та інформатики, ведучою якого була Пруниця Світлана Василівна, учитель математики Виноградівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №4, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист.

Учасники ознайомилися з калейдоскопом цікавих педагогічних ідей, які висвітлили в своїх виступах учителі шкіл Виноградівського району:
Гульпа М.М. – учитель математики Виноградівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №7, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії. Тема виступу: «Використання ІКТ на різних етапах уроку математики».

Гевеші Т.Й. – учитель математики та інформатики Дюлянської ЗОШ І-ІІ ступенів, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії. Тема виступу: «Сучасний підхід до викладання теми «Статистика».

Лозюк Т.Ф. – учитель математики Королівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист. Тема виступу: «Використання ІКТ на факультативних заняттях та на уроках математики у профільних класах».

Бора А.В. – учитель математики Буківської ЗОШ І-ІІІ ступенів, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії. Тема виступу: «Ігрові технології на уроках математики».

Синичка К.П. – учитель математики НВК «Малокопанська ЗОШ І-ІІ ступенів – ДНЗ», спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії. Тема виступу: «Підготовка вчителя до роботи з ІКТ».

Білак Л.Ю. – учитель інформатики Підвиноградівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії. Тема виступу: «Робота з обдарованими учнями при підготовці до олімпіад з інформатики (програмування)».

Бендаревська Г.Л. – учитель математики Виноградівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №4, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель. Тема виступу: «Роль ІКТ у роботі з обдарованими учнями. З досвіду роботи Виноградівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №8».

Петечук Василь Михайлович акцентував увагу учасників семінару на тенденціях розвитку природничо-математичної освіти в сучасних умовах.

Він детально зупинився на питаннях, що стосуються можливих змін структури освіти – від початкової до завершальної ланок. Як зазначив доповідач, зміст освіти буде системно структурований і узгоджений за рівнями освіти та диференційований за орієнтаціями і галузями освіти, за складністю і трудністю відповідати віковим особливостям здобувачів освіти.
Робочий час педагогічних і науково-педагогічних працівників може становити 36 годин на тиждень (скорочена тривалість робочого часу). До робочого часу пропонується включити підготовку, планування та проведення навчальних занять, перевірку зошитів, завідування кабінетом, супровід учнів на екскурсії, участь у програмах професійного розвитку, роботу з батьками, або особами, що їх заміняють, методичну та експертну роботу, підготовку використання ІКТ на уроках математики та інформатики. У зв’язку з цим робота вчителів природничо-математичних дисциплін потребує нових підходів і зусиль педагогів на розширення застосування ІКТ.
Співвідношення між кількістю годин, що відводяться для проведення навчальних занять та іншими видами роботи, пропонується затверджувати керівником або заступником керівника навчального закладу. При цьому рекомендується враховувати, що в середньому за навчальний рік навчальні заняття з групами дітей дошкільних закладів не мають перевищувати 20 астрономічних годин, а з класами, групами учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів та коледжів не повинна перевищувати 20 академічних годин на тиждень.
Потрібна нова якість системи підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, яка б унеможливила монополізацію цієї системи інститутами післядипломної педагогічної освіти.
Передбачається, що педагогічний (науково-педагогічний) працівник матиме право самостійно обирати інституцію, яка має відповідні акредитовані освітні програми та надає відповідні послуги.
Підвищення кваліфікації має здійснюватися не раз на п’ять років, а впродовж 5-річного циклу за відповідною освітньою програмою підвищення кваліфікації, яка має включати стажування, участь у сертифікаційних програмах, тренінгах тощо.
При цьому педагогічні і науково-педагогічні працівники зобов’язані щорічно планувати певну кількість часу на підвищення своєї кваліфікації.
Завідувач кафедри природничо-математичної освіти та інформаційних технологій Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат фізико-математичних наук, заслужений учитель України Орос Віктор Михайлович розповів присутнім про можливості використання мережевих технологій при викладанні природничо-математичних дисциплін.
Реалізація мережевої взаємодії та організація мережевої інформаційної системи масштабу школи опирається на наступні складові:
Використання технології Intranet, що базується на протоколі TCP/IP, та сервісів, аналогічних мережі Internet.
Використання елементів дистанційної освіти із застосуванням глобальної комп‘ютерної мережі Internet.
Вплив на учнів через комп‘ютерну систему за допомогою програм взаємодії та контролю.

Віктор Михайлович також охарактеризував можливості та переваги мережевих систем організації навчання та детально розповів про використання програми NetOpSchool для підвищення ефективності навчального процесу на різних етапах уроку.

Сігетій Ігор Петрович, старший викладач кафедри природничо-математичної освіти та інформаційних технологій ЗІППО у своєму виступі висвітлив питання застосування інноваційних технологій для підвищення ефективності роботи з обдарованими учнями, продемонстрував учасникам використання існуючих веб-ресурсів для організації творчої роботи учнів при розв’язуванні складних стереометричних задач, формуванні їх геометричної просторової уяви.
Ігор Петрович дав коротку характеристику цілої низки веб-засобів, які можуть використовуватися у практичній діяльності вчителем математики при проведенні занять з талановитими учнями.

Методист кабінету методики викладання природничо-математичних дисциплін Петечук Катерина Михайлівна розповіла присутнім про основні напрями впливу підвищення кваліфікації на рівень підготовки і систему викладання вчителя математики.

Зокрема, як зазначила Катерина Михайлівна, підвищення кваліфікації вчителів математики щодо використання ІКТ у викладанні математики спрямоване на:
стимулювання цілеспрямованого безперервного підвищення рівня комп’ютерної компетентності педагогічних працівників;
зростання їхньої майстерності використання ІКТ у викладанні математики;
розвиток творчої ініціативи щодо можливостей застосування ІКТ;
підвищення престижу й авторитету використання комп’ютерно орієнтованих методичних систем навчання у професійно-педагогічній діяльності;
забезпечення ефективності навчально-виховного процесу із широким упровадженням засобів iнформацiйних технологій.

Шаркадій Інна Володимирівна, методист кабінету методики викладання природничо-математичних дисциплін у своїй доповіді охарактеризувала особливості викладання інформатики в сучасних умовах: від ретроспективного аналізу до сучасних тенденцій. Серед питань, які є актуальними сьогодні, особлива увага приділяється розвитку в учнів алгоритмічного мислення, спрямуванню процесу навчання інформатики у програмно-алгоритмічне русло. Динамічність змін, які відбуваються у методиці викладання, структурі, змісті предмета «Інформатика», потребують від педагогів відповідного оперативного реагування, підвищення кваліфікації та педагогічної майстерності.


Круглий стіл учасників семінару завершив його роботу.

Катерина Петечук,
методист ЗІППО