Математичний „Педагогічний стартап”

startap 3

11 – 12 жовтня у м. Вінниці на базі КВНЗ „Вінницька академія неперервної освіти” відбувся Всеукраїнський науково-практичний семінар у рамках школи педагогічної майстерності „Педагогічний стартап”.

Згідно з програмою структурно-часова модель семінару складалася з модулів:
- презентаційного;
- науково-методичного;
- практичного;
- рефлексійного.
Практичний модуль семінару включав у себе методичну майстерню та майстер-класи.
Відкрив науково-практичний семінар ректор комунального вищого навчального закладу „Вінницька академія неперервної освіти”, доктор історичних наук, професор Степан Дровозюк. У своєму вітальному слові він наголосив на значимості математики серед усіх наук. Вказав на особистісний та загальнодержавний аспекти вивчення математики. Перед суспільством стоїть важливе завдання: як навчити математики? Однозначно, що для цього потрібно в першу чергу формувати стійку культуру математики. Степан Іванович побажав усім учасникам семінару плідної роботи.
У презентаційному модулі з пріоритетними напрямами розвитку освіти на Вінниччині присутніх ознайомив заступник директора департаменту освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації Олена Чорна.
Головний спеціаліст відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин департаменту загальної середньої освіти та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України Богдан Кудренко разом зі співдоповідачем старшим науковим співробітником відділу загальної середньої освіти і підготовки вчителів Державної установи «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України Андрієм Паньковим довели до відома учасників семінару питання науково-методичного забезпечення навчального предмета „Математика” у загальноосвітніх навчальних закладах. Богдан Віталійович наголосив на тому, що у зв’язку зі змінами програм початкової школи програми для 5-9 класів переглядатимуться. Також він звернув увагу присутніх на те, що у 2017-2018 роках на Україні проводитиметься моніторингове дослідження PISA. Очікується методичне підкріплення предмета „Математика”. Андрій Вікторович охарактеризував особливості підручників для старшої школи.
З підсумками проведення Всеукраїнського конкурсу „Учитель року – 2016” у номінації „Математика” учасників семінару ознайомила Наталія Бєлоглазова, методист вищої категорії сектору організації заходів Державної наукової установи „Інститут модернізації змісту освіти” Міністерства освіти і науки України. Вона донесла до відома присутніх, що учасники конкурсу мали шість випробовувань, про результати яких можна дізнатися на сайті. Наталія Валентинівна у своєму виступі окреслила значущість кожного з випробовувань. Зокрема, вона наголосила увагу на тому, що інтернет-ресурси були показником орієнтації вчителя у нововведеннях, в інформаційному суспільстві. Відданість своїй професії учасники конкурсу продемонстрували при проведенні майстер-класу. Н. Бєлоглазова вказала, що при проведенні наступного конкурсу очікується залучення до майстер-класу студентів математичних факультетів. При написанні контрольної роботи на 45 хвилин учасникам пропонувалися тестові завдання: з фаху – 30 завдань, з педагогіки та психології по 5 вправ. Отже, на виконання одного завдання припало 1,5 хвилини. Володіння ІКТ оцінювалося всього у 5 балів. При проведенні відкритих уроків та захисті навчальних проектів в учасників спостерігалися проблеми зі систематизацією та узагальненням навчального матеріалу. Також Наталія Валентинівна зауважила, що домашні заготовки не потрібні, що блог не буде оцінюватися, а натомість введеться експертиза підручників.
У своєму філософському виступі „Математика: від освіти до науки, від науки до освіти” Микола Працьовитий, голова журі „Учитель року – 2016” у номінації „Математика”, директор фізико-математичного інституту Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова, доктор фізико-математичних наук, професор проголосив наступне:
- важливо при викладанні математики сформувати правильне цілісне уявлення про науку математику;
- має бути ґрунтовніша мотиваційна основа учня до вивчення предмета;
- методичне забезпечення на сьогоднішній день налічує велику кількість підручників, а має бути єдиний підручник з додатковими посібникам і книгами для читання;
- лінія відношень у діючих підручниках неякісна;
- потрібно розробити якісні посібники і методичні рекомендації, в яких повинна міститися наукова новизна;
- у математики два крила: чиста і прикладна математика.
Насамкінець М. Працьовитий зауважив, що для вдалого науково-методичного забезпечення предмета „Математика” потрібна тісна співпраця методиста, науковця і вчителя.
Учасники науково-практичного семінару також мали можливість у презентаційному модулі ознайомитися з наступними питаннями:
- „Блог учителя: необхідність чи модна тенденція” – Інна Бєлінська, член журі, старший викладач кафедри природничо-математичної освіти комунального закладу Львівської обласної ради „Львіський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти”;
- „Сучасні проблеми формування методичних компетентностей вчителя математики” – Ольга Матяш, завідувач кафедри алгебри і методики навчання математики Вінницького державного педагогічного університету імені М.Коцюбинського, доктор педагогічних наук, професор кафедри;
- „Математична складова фахової компетентності вчителя” – Людмила Ізюмченко, член журі, доцент кафедри математики Кіровоградського державного педагогічного університету імені В.Винниченка, кандидат фізико-математичних наук.
Науково-методичний модуль містив дві складові: теоретичну та з досвіду роботи.
Учасники семінару в рамках цього модуля ознайомилися з баченням мотивації навчальної діяльності учнів у класах із поглибленим вивченням математики лауреата Всеукраїнського конкурсу „Учитель року – 2016”, учителя математики Технічного ліцею м.Києва Алли Даніленко. З деякими особливостями підготовки учнів до математичних олімпіад присутніх проінформував Олексій Панасенко, заступник декана з наукової роботи факультету математики, фізики і технологій Вінницького державного педагогічного університету імені М.Коцюбинського, кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри алгебри і методики навчання математики. Про аспекти на шляху інтеграції до європейського та світового освітнього простору розказала Тетяна Збожинська, заслужений вчитель України, відмінник освіти України, Соросівський вчитель, Член адміністративної ради міжнародного комітету математичних змагань, учитель математики, учитель-методист.
Надія Салтановська, модератор усіх складових семінару, завідувач лабораторії математики КВНЗ „Вінницька академія неперервної освіти”, доцент кафедри екології, природничих та математичних наук, кандидат педагогічних наук, відмінник освіти України ознайомила учасників семінару з науково-методичним супроводом викладання математики.
Після обідньої перерви учасникам семінару на базі закладу „Фізико-математична гімназія №17 Вінницької міської ради” демонструвалися напрацювання з наступних питань:
- створення інформаційно-освітнього середовища як форми організації навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу;
- єдиний освітній веб-простір Вінницької області – проект лабораторії інформаційних та комунікаційних технологій;
- проведення Всеукраїнської комплексної олімпіади з математики, фізики й інформатики „Турнір чемпіонів”;
- підготовка учнів до математичних змагань.
На практичному модулі учасники семінару знайомилися з досвідами роботи колег та учасників конкурсу (2007, 2010, 2016 роки). Ось перелік тем доповідаючих на вибір присутніх:
- з досвіду організації і проведення шкільного методичного об’єднання вчителів математики;
- комп’ютерна підтримка викладання математики;
- формування евристичної культури старшокласників у процесі навчання математики;
- розвиток творчого мислення засобами математики;
- використання мнемотехніки на уроках математики. Участь у Всеукраїнському експерименті „Освітня мнемотехніка”;
- інтернет спільнота вчителів математики м. Вінниці;
- проектна діяльність – один зі шляхів підвищення якості математичної компетентності учнів загальноосвітнього навчального закладу;
- методика підготовки старшокласників до зовнішнього незалежного оцінювання;
- використання хмарного сервісу в навчально-виховному процесі;
- використання елементів хмарного сервісу на уроках математики;
- використання засобів робототехніки при вивченні змістової лінії „Основи алгоритмізації та програмування”;
- про деякі аспекти роботи з обдарованими учнями та створення умов для їхнього розвитку під час вивчення математики;
- організація і проведення позакласної роботи з математики з теми: „Патріотичне виховання учнів засобами математики”.
12 жовтня учасники семінару переїхали до загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 м. Гайсина, де мали можливість ознайомитися з інноваційним розвитком освітнього простору Гайсинщини, візитною карткою навчального закладу: середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 м. Гайсина.
Далі семінар продовжився роботою у творчій майстерні Ольги Костенко – переможця заключного ІІІ туру Всеукраїнського конкурсу „Учитель року – 2016” у номінації „Математика”.
Присутні відвідали відкритий урок О. Костенко з геометрії у 7 класі з теми „Перпендикулярні прямі”. Ольга Віталіївна провела майстер-клас „Нестандартне використання нестандартних речей на уроках математики”.
Після огляду методичної виставки, знайомства з творчими доробками учителів математики Гайсинського району на вибір учасників науково-практичного семінару пропонувалося відвідання майстер-класів лауреатів та учасників Всеукраїнського конкурсу „Учитель року” у номінації „Математика”:
- використання креативних форм і методів на уроках математики;
- сучасні напрями впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій у процесі навчання математики;
- авторське програмне забезпечення уроків математики;
- дослідження на уроках математики як ефективний засіб формування дослідницьких компетенцій учнів;
- кроки до успішного уроку;
- проектування моделі сучасного уроку математики.
Рефлексійний модуль включав у себе зворотний зв’язок. Прийняття рішень за підсумками семінару. Закриття семінару.

Катерина Петечук,
методист кабінету
природничо-математичних дисциплін ЗІППО

startap 1

startap 2