Особливості викладання математики в контексті Нової української школи

tern 1

Відповідно до плану роботи Міністерства освіти і науки України за підтримки Державної наукової установи „Інститут модернізації змісту освіти” на базі навчально-оздоровчого комплексу „Червона калина” смт. Дружба Теребовлянського району Тернопільської області 26–27 вересня 2018 року відбувся Всеукраїнський науково-практичний семінар методистів з математики обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти „Особливості викладання математики в закладах загальної середньої освіти в контексті Нової української школи.

Згідно з програмою структурно-часова модель семінару складалася з модулів: презентаційного, науково-методичного, практичного і рефлексійного.

tern 2

Науково-практичний семінар відкрила начальник управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації Хома Ольга Зіновіївна, яка підкреслила важливість проведення даного заходу, адже на часі великі зміни реформування освіти – Нова українська школа. Ключові зміни стосуються підходів до навчання та змісту освіти. Математика відіграє особливу роль у житті кожної людини, адже саме вона покликана вчити і розвивати у школярів мислення. Ольга Зіновіївна також ознайомила учасників семінару зі здобутками шкільної математичної освіти Тернопілля і звернула увагу на нагальні проблеми навчання математики в області.

tern 3

Директор Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти Петровський Олександр Миколайович у вітальному слові наголосив на значимості математики серед інших наук. Петровський О.М. ознайомив присутніх із науково-методичним супроводом професійного розвитку педагогічних працівників Тернопільщини в умовах децентралізації та реформування освітньої галузі. Олександр Миколайович побажав усім учасникам семінару плідної роботи і гарного настрою.

tern 4

Заступник директора з науково-педагогічної, навчальної роботи та інформаційно-комунікаційних технологій Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти Когут Ольга Іванівна у своїй презентації „Оновлення змісту та форми методичної роботи з учителями Тернопільської області: виклики та детермінанти розвитку” висвітлила питання методичної роботи з педагогами області в умовах розбудови Нової української школи. Ольга Іванівна вказала на важливість можливості професійного зростання вчителя, його мотивації до інноваційної діяльності.

tern 5

Науково-методичний модуль відкривголовний спеціаліст відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України Гладковський Роман Васильович, який у виступі „Математика в системі загальної середньої освіти в умовах освітньої реформи в Україні” наголосив на тому, що епоха реформ – це перманентний стан освіти. Епоха змін ставить питання: хто впроваджуватиме зміни?, як буде сприйнято ці зміни? Радянська система освіти не встигала за викликами сьогодення. Потрібні були інші підходи до навчання. Замість запам’ятовування фактів та визначень понять учні повинні набувати компетентностей. Учитель допомагає формувати ядро знань, на яке накладаються вміння цими знаннями користуватися. Відомо, що той, хто має належні знання з математики, той вміє реалізовувати себе у багатьох напрямах і сферах життя. В Україні елітарна математична освіта знаходиться на високому рівні. Це підтверджується тим, що українська команда у 2018 році посіла 4 місце у світі на Міжнародній математичній олімпіаді, а серед результатів зовнішнього незалежного оцінювання найбільша кількість 200-бальників з математики. Разом з тим, із математики і найбільша кількість учнів, що складають ЗНО незадовільно. Тому потрібно вводити нові державні стандарти, спрямовувати викладання математики на використання завдань практичного змісту, показувати можливості застосування набутих знань. Успішний учень – це запорука розквіту держави, а творчі вчителі – це ті люди, на яких тримається освіта. Саме в закладах післядипломної педагогічної освіти ще залишився той потенціал, який дає змогу будувати Нову українську школу.

tern 6

Завідувач сектору відділу наукового та навчально-методичного забезпечення змісту загальної середньої освіти в Новій українській школі Державної наукової установи „Інститут модернізації змісту освіти” Міністерства освіти і науки України, кандидат фізико-математичних наук Паньков Андрій Вікторович охарактеризував особливості змісту навчання математики в профільній школі.
Науково-практичний семінар продовжили виступи авторів підручників та їх видавців. Доктор педагогічних наук, професор Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького, автор підручників з математики Тарасенкова Ніна Анатоліївна ознайомила присутніх із викликами сьогодення щодо компетенізації математичної освіти. Із питанням сучасних освітніх трендів навчання математики в контексті Нової української школи виступилапрофесор кафедри математики і теорії та методики навчання математики НПУ імені М.П. Драгоманова, автор підручників з математики Бевз Валентина Григорівна. Учитель ліцею „Міжнародний вибір”, учитель-методист, автор підручників з математики Істер Олександр Семенович ознайомив учасників семінару з особливостями викладання математики у 2018/2019 навчальному році у закладах загальної середньої освіти за підручниками для 5-10 класів Істера О.С. Питання „Реалізація діяльнісних та компетентнісних підходів при навчанні математики у старшій профільній школі” висвітлив професор кафедри математики Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди, автор підручників з математики Нелін Євген Петрович. Директор видавництва „Підручники і посібники”, головний редактор, кандидат фізико-математичних наук Гринчишин Ярослав Тадейович ознайомив присутніх із продукцією видавництва, закцентував увагу присутніх до змісту навчально-методичної літератури. Деякі шляхи подолання проблем шкільної математичної освіти запропонував доцент кафедри математики та методики її навчання Тернопільського НПУ імені В. Гнатюка, кандидат технічних наук, автор підручників з математики Тадеєв Василь Олександровичу своєму виступі „Шкільна математика: криза ідеї операціоналізму. Чи не пора змінити парадигму?”. Народний учитель України, повний кавалер ордена „За заслуги”, автор навчальної та методичної літератури з математикиЯкір Михайло Семенович свійвиступ „Реалізація компетентнісної стратегії освітнього процесу з математики у класах поглибленого вивчення та у старшій профільній школі” присвятив особливостям викладання математики у класах поглибленого вивчення математики. Михайло Семенович звернув увагу присутніх на важливості мисленнєвого розвитку школярів.

У роботі науково-методичного модуля також брали участь науковці Тернопільського національного педагогічного університету імені В. Гнатюка.
Практичний модуль семінару проведено на базі Соколівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Теребовлянського району. Для учасників семінару були організовані методичні студії творчих учителів Тернопілля. З вітальним словом виступив начальник відділу освіти Теребовлянської районної державної адміністрації Кацан Йосип Петрович. Директор Соколівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Теребовлянського району Коваль Борис Євгенович ознайомив присутніх з візитною карткою навчального закладу.
Про організацію дистанційного та змішаного навчання математики онлайн за допомогою платформи „Мій клас” розповіла вчитель Вишнівчицької ЗОШ І-ІІІ ступенів Теребовлянського району, учитель-методист Попель СвітланаМихайлівна. Учитель Тернопільської ЗОШ І-ІІІ ступенів №23, учитель-методист Возна Марія Степанівна продемонструвала учасникам семінару свою авторську методику створення та використання засобів динамічної наочності для втілення ідей конструктивізму у процес навчання математики.
Практичний модуль продовжила робота у навчально-методичних студіях. Учасники науково-практичного семінару за вибором працювали у трьох таких студіях, де відвідали майстер-класи творчо працюючих учителів області.
У навчально-методичній студії майстер-класи проведено з тем:
- „Проблемні методи викладання математики як засіб реалізації завдань компетентнісної освіти” (учитель Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 7 з поглибленим вивченням іноземних мов, учитель-методист Ільчук Людмила Михайлівна);
- „Математика як профільний предмет: модульно-розвивальне навчання” (учитель Козівської державної української гімназії імені В. Герети, учитель-методист Шиманська Галина Петрівна);
- „Продуктивні технології навчання на уроках математики” (учитель Тернопільської ЗОШ І-ІІІ ст. № 16 ім. Володимира Левицького, учитель-методист Соловей Оксана Михайлівна).
У студії творчості та розвитку здібностей школярів майстер-класи проведено з тем:
- „Інтелектуальна творчість у навчанні математики як передумова науково-дослідницької діяльності школярів” (учитель Великодедеркальської ЗОШ І-ІІІ ступенів Шумського району, учитель-методист Попович Оксана Святославівна);
- „Методологічні засади формування логічної компетентності учнів засобами ІКТ при вивченні математики” (учитель ЗОШ І-ІІІ ст. №2 м. Копичинці Гусятинського району, старший учитель Яворівський Андрій Володимирович);
- „Сучасні підходи до організації роботи з питань розкриття та розвитку математичних здібностей школярів” (учитель Тернопільського навчально-виховного комплексу «Школа-ліцей № 6 імені Назарія Яремчука» Кулешко Віталій Іванович).
У студії формування ціннісних орієнтацій школярів майстер-класи проведено з тем:
- „Громадянське виховання на уроках математики та у позакласній роботі” (учитель Скала-Подільської ЗОШ І-ІІІ ступенів Борщівського району, старший учитель Войцехівський Віктор Романович);
- „Інноваційні підходи у формуванні національно-патріотичних рис особистості школяра у процесі навчання математики” (учителі Тернопільської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 29 з поглибленим вивченням іноземних мов, учитель-методист Дворак Галина Григорівна і старший учитель Солодченко Ліана Іванівна).
Згідно з планом роботи науково-практичного семінару у рамках практичного модуля було проведено дві нагальні дискусійні студії:
- „Творимо Нову українську школу разом”;
- „Математична освіта через призму ЗНО”.
Перша студія присвячувалася питанням початкової математичної освіти як стартового майданчика Нової української школи і мала на меті забезпечення наступності вивчення математики у базовій школі. Директор з навчання „Школи вільних та небайдужих”, кандидат фізико-математичних наук, автор підручників та посібників з математики Гісь Ольга Михайлівна у своїй презентації „Початкова математична освіта у розрізі світових стандартів: очікувані результати” висвітлила особливості методики з розвитку мислення молодших школярів і ознайомила присутніх зі змістом підручників з математики для молодшої школи власного авторства. З цього ж питання автор лінійки сучасних підручників з математики для базової та старшої школи, професор кафедри і теорії та методики навчання математики НПУ імені М.П. Драгоманова Бевз Валентина Григорівна представила свій підручник з математики для 1-го класу і закцентувала увагу учасників семінару на особливостях вивчення математики у молодшому шкільному віці, врахуванні вікових можливостей опанування навчального контенту, введенні нових математичних понять. Методист науково-методичного центру природничо-математичних дисциплін Чернівецького ОІППО, методист вищої категорії, Відмінник освіти України Біляніна Ольга Ярославівна ознайомила присутніх із власними доробками – методичними посібниками та підручниками з алгебри та геометрії для 7-10 класів.
Під час роботи у другій студії у своїх виступах старший викладач кафедри математики Національного університету „Києво-Могилянська академія”, кандидат фізико-математичних наук Захарійченко Юрій Олексійович, методисти відділу змісту природничо-математичних предметів Українського центру оцінювання якості освіти, кандидати фізико-математичних наук Захарійченко Ліліанна Ігорівна та Репета Віктор Кузьмич зосередили увагу присутніх на питання математичної освіти через призму ЗНО у розрізі аналізу результатів попередніх років, перебігу апеляцій та запитань, що виникають під час перевірки відкритої частини, а також очікуваних перспектив зовнішнього незалежного оцінювання. Доктор фізико-математичних наук, професор кафедри прикладної математики факультету кібернетики КНУ імені Тараса Шевченка, лауреат державної премії, заслужений учитель України, кавалер ордена „За заслуги” третього ступеня Номіровський Дмитро Анатолійович розповів про навчально-методичний комплекс для підготовки учнів до ЗНО з математики онлайн на платформі EDUGET. З особливостями завдань з розгорнутою відповіддю в тесті ЗНО з математики минулих років учасники семінару довідались із виступу методиста НМЦ природничо-математичної освіти і технологій Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського педагогічного університету імені Бориса Грінченка Олексюк Олени Андріївни.
Під час роботи дискусійної студії „Актуальні питання викладання математики” всі присутні мали можливість поспілкуватись із авторами підручників, отримати вичерпні відповіді на запитання щодо роботи за новими підручниками та подискутувати про нагальні проблеми становлення Нової української школи.
Рефлексійний модуль включав у себе зворотній зв’язок, прийняття рішень за підсумками семінару, закриття семінару.
Для учасників Всеукраїнського науково-практичного семінару організовувалися незабутні екскурсії у Марійський духовний центр Зарваниця та піша прогулянка історичними пам’ятками міста Тернополя.

Катерина Петечук,