Сучасний стан організації туристсько-краєзнавчої роботи

З книги Сивохоп Я.М., Тимко М.І. Люби і знай свій рідний край: Навчально-методичний посібник з краєзнавства. — Ужгород: Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2007. — 64 с.

В області склалася певна система туристсько-краєзнавчої роботи учнівської молоді. Працюють Закарпатський центр туризму, краєзнавства, екскурсій і спорту учнівської молоді, Мукачівський міський центр туризму, краєзнавства, екскурсій і спорту учнівської молоді, Іршавська районна станція юних туристів, які є координаторами всієї туристсько-краєзнавчої діяльності учнівської молоді в області.
В навчальних закладах області працює понад 200 туристсько-краєзнавчих гуртків, 1500 експедиційних загонів, якими охоплено біля 2 тисяч учнів різного типу навчальних закладів.

Закарпатським центром туризму, краєзнавства, екскурсій і спорту учнівської молоді

охоплено масовими заходами, походами, змаганнями, експедиціями понад 3 тисячі учнів. Цей позашкільний навчально-виховний заклад проводить:
- гурткову роботу 12-ти профілів туристсько-спортивного та туристсько-краєзнавчого напрямків;
- навчання туристських кадрів з числа вчителів через курси, семінари, семінари-практикуми, тренінги та змагання;
- походи, подорожі, екскурсії з попередньою розробкою маршрутів на замовлення та забезпеченням їх гідами-інструкторами;
- оздоровлення та відпочинок дітей через походи, подорожі, екскурсії в стаціонарних таборах та туристсько-оздоровчих комплексах;
- пошуково-дослідницьку роботу за напрямками експедицій: туристсько-краєзнавчої «Краса і біль України», історико-географічної «Історія міст і сіл України» та історико-етнографічної «Україна вишивана»;
- роботу секції Закарпатського територіального відділення Малої академії наук історико-краєзнавчого напрямку;
- змагання з пішохідного, велосипедного і водного туризму;
- змагання з гірськолижного спорту та спортивного орієнтування;
- спелеоекспедиції та походи по вивченню печер Закарпаття та України;
- еколого-археологічні експедиції з метою очистки та збереження середньовічних замків Закарпаття, завдяки об’єднанню зусиль волонтерів, гуртківців Центру туризму та учнівської і студентської молоді.
Значну роль в реалізації програм розвитку туризму та краєзнавства на період до 2010 року відіграють стабільні зв’язки Закарпатського центру туризму, краєзнавства, екскурсій і спорту учнівської молоді з такими інституціями як: управління освіти і науки, управління у справах сім’ї, молоді та спорту, управління по туризму та курортах Закарпатської облдержадміністрації, Закарпатським краєзнавчим музеєм, Музеєм народної архітектури та побуту, обласною Радою ветеранів України, районними (міськими) відділами (управліннями) освіти, школами, позашкільними навчальними закладами, УжНУ, засобами масової інформації.
Особливої уваги заслуговує зв’язок Центру туризму із Закарпатським інститутом післядипломної педагогічної освіти. Це курсова підготовка організаторів туристсько-краєзнавчої роботи в школі з числа педагогів-ентузіастів, які проводять пошуково-дослідницьку роботу з учнівською молоддю області та менеджерів туризму. Працівники Центру є постійними лекторами на курсах педагогів-організаторів, класних керівників, заступників директорів з виховної роботи та вихователів груп продовженого дня. Поряд з лекційними заняттями проводяться практичні заняття з туристської техніки та орієнтування, екскурсії в природу, шкільні музеї різного профілю, відвідування занять гуртків тощо.
Протягом року Центр туризму поводить також ряд туристсько-спортивних масових заходів: обласні змагання гуртківців шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів зі спортивного туризму, спортивного орієнтування, техніки лижного спорту, велосипедного туризму; започатковано проведення обласного свята-змагання вчителів з туристської техніки «Срібний намет», приуроченого до Міжнародного дня туризму та Дня вчителя, туристські змагання вихованців шкіл-інтернатів, навчання туристсько-краєзнавчого активу школярів області.
Вже традиційними стали змагання зі спортивного орієнтування «Закарпатська весна» (до 2006 року — «Лемковина») серед школярів.
Гуртківці Центру туризму приймають участь у Всеукраїнських змаганнях з різних видів туризму, у чемпіонатах та першості України зі спортивного орієнтування, де займають призові місця.
Має свій певний позитивний імідж Закарпатський центр туризму завдяки багаторічній плідній роботі еколого-археологічної експедиції з дослідження та очищення замків Закарпаття: Невицького, Хустського, Середнянського.
Проводяться цікаві походи та спелеологічні експедиції з дослідження природних та штучних порожнин Рахівського, Тячівського, В.Березнянського, Перечинського районів. Керівники гуртків ЗЦТКЕСУМ беруть участь у Чемпіонатах України зі спортивної спелеотехніки.
Одним із головних напрямків туристсько-краєзнавчої роботи учнівської молоді стала участь у Всеукраїнських експедиціях «Краса і біль України», «Історія міст і сіл України» та «Україна вишивана», якими охоплено понад 20 тисяч школярів. Наслідки проведених конференцій, виставок, конкурсів з цих напрямках мають велике виховне і пізнавальне значення. Кожний таких захід — допомога педагогам конкретно ознайомити своїх вихованців з досягненнями нашої Батьківщини та можливість наочно побачити героїчний шлях, пройдений старшим поколінням за роки здобуття незалежності і суверенітету України.
Участь у туристсько-краєзнавчих експедиціях, походах з вивчення рідного краю в рамках відзначення Дня туризму, Дня незалежності України, «Закарпатська весна» та інших стали дієвими засобами патріотичного виховання і поповнення знань учнів.
Напрацьовані педагогами Центру маршрути туристсько-краєзнавчих походів, походів вихідного дня на полонину Руна, гори Стой, Красія, Яворник, Соколець, на Свидовецький хребет, по Чорногірському масиву, спелеопоходи у Тернопільську, Чернівецьку, Одеську області, на Червоний камінь, Угольські печери та в інші місця. Щорічно до Дня незалежності України проводиться масове сходження гуртківців Центру туризму на Говерлу — найвищу вершину Українських Карпат.
Особливого значення набуває похід, екскурсія, інша туристсько-краєзнавча робота, якщо зібрані матеріали узагальнені та оформлені в експозиціях шкільного музею. Шкільний музей — кількісно-якісний результат краєзнавства, педагогіки, музеєзнавства. Робота музею — це додаткові знання з історії, культури, природи рідного краю, археології, етнографії, нумізматики, ар-хівної справи, мистецтвознавства тощо, які відіграють значну роль у розширенні загальноосвітнього кругозору учнів, сприяють їх профорієнтації.
В області пройшли паспортизацію 112 шкільних музеїв різних напрямків — краєзнавчих, етнографічних, народознавства, літературних, Бойової Слави. Значну роботу проводять музеї у Берегівській та Великоберезнянській школах-інтернатах, Нижньобистрянській школі-інтернаті Хустського району. Особливого значення для активізації туристсько-краєзнавчої роботи надається профільним таборам, які можуть бути стаціонарними, а також польовими (наметовими). Табір — це хороша можливість цікаво відпочити, оздоровитися і загартувати організм; важливим є те, що підлітки на певний час позбавляються негативного впливу вулиці.
Щорічно понад 600 учнів відпочивають у таких таборах. Працюють і обласні табори на базі ТОК «Водограй» в смт. Чинадієво Мукачівського району, «Нарцис» у м. Хусті, «Кам’янка» в с.Осій Іршавського району. А понад 200 учнів шкіл області та з інших регіонів працюють та відпочивають в еколого-археологічній експедиції на Невицькому, Середнянському та Хустському замках.
Певні напрацювання Центру туризму є і в проведенні методичної роботи з педагогічними колективами шкіл області.
Основною формою інформування всіх, причетних до туристсько-каєзнавчої роботи, є проведення семінарів, семінарів-практикумів з відповідальними за цю роботу педагогами в районі, в школі чи позашкільному навчально-виховному закладі.
Закарпатський центр туризму розробляє та видає методичні матеріали на допомогу педагогам, що проводять туристсько-краєзнавчу та пошуково-дослідницьку роботу з учнівською молоддю. Це: маршрути походів вихідного дня, ступеневих та катего-рійних походів, маршрути автобусних екскурсій по мальовничих місцях Закарпаття, пошукові завдання експедиційним загонам за напрямками експедицій «Краса і біль України», «Історія міст і сіл України», «Україна вишивана», методичні рекомендації щодо створення та організації роботи музеїв закладів освіти, організації роботи табору туристського активу, примірний план туристсько-краєзнавчої роботи в школі, рекомендації щодо оформлення та захисту робіт в Малій академії наук тощо.
В Мукачівському центрі туризму, краєзнавства, екскурсій і спорту учнівської молоді створено належні умови для успішної роботи гуртків з пішохідного, гірськолижного, водного та велосипедного туризму. Значних результатів досягли також гуртки еколого-краєзнавчого та історико-краєзнавчого напрямку. Про це свідчать дипломи переможців та призерів Всеукраїнських та обласних конкурсів, зльотів, змагань, якими з року в рік відзначають гуртківців центру. Для школярів міста проводиться багато цікавих масових заходів: спортивні турніри та змагання, літні оздоровчі табори, масові сходження на гори Темнатик і Говерлу, екологічні «десанти» на мінеральні джерела, туристичні «Веселі старти», краєзнавчі вікторини, ігри та багато інших. Своєрідною «візитівкою» даного Центру є щорічні туристичні спартакіади учнів, що проходять на належному рівні і охоплюють різноманітними формами до тисячі школярів.
Іршавська районна станція юних туристів — це єдина в районі установа, яка є центром розвитку туризму і краєзнавства і задовольняє потреби в цих напрямках не тільки учнівської молоді, а й вчителів, інтелігенції, дорослого населення, виступає координатором та методичним центром в освітній галузі з туристсько-краєзнавчої роботи.
На сьогодні — це 68 туристсько-краєзнавчих гуртків, в які залучено 1020 школярів району. Всі туристсько-краєзнавчі гуртки поділені на три секції: спортивний туризм, краєзнавство та екологічний туризм.
Найкраще організована робота із спортивного туризму при Іршавській ЗОШ І-ІІІ ст. №1. Вихованці гуртка є частими переможцями обласних змагань із спортивного туризму.
З краєзнавчого напрямку значні напрацювання мають гуртківці Приборжавської ЗОШ І-ІІІ ст., Лозянської ЗОШ І-ІІІ ст., Брідської ЗОШ І-ІІІ ст., які взяли участь в археологічних розкопках замків Закарпаття. Цікаві знахідки середніх віків дозволяють відтворити сторінки історії Закарпаття. Гурткові колективи Чорнопотіцької ЗОШ І-ІІІ ст., Лозянської ЗОШ І-ІІІ ст. та Брідської ЗОШ І-ІІІ ст., досліджують історію сіл Іршавщини. Вони є призерами Всеукраїнських експедицій «Краса і біль України» та «Історія міст і сіл України».
В секції екологічного туризму, яка працює третій навчальний рік, результативною є робота в Кушницькій ЗОШ І-ІІІ ст., Іршавській ЗОШ І-ІІІ ст. №1, Лозянській ЗОШ І-ІІІ ст., Смологовицькій ЗОШ І-ІІ ст. Учні Смологовицької ЗОШ І-ІІ ст. у співпраці з шкільним лісництвом створили екологічну стежку та кімнату-музей «Бабусина світлиця». Гуртківці Кушницької ЗОШ І-ІІІ ст. досліджують біогеоценози полонини Кук, особливу увагу приділяючи рідкісним представникам флори і фауни.
У школах району основну роботу туристсько-краєзнавчого напрямку покладено на педагогів-організаторів та заступників директорів з виховної роботи, яким допомагають вчителі історії та географії.
Туристсько-краєзнавчий напрямок є одним з важливих у діяльності Ужгородського Палацу дітей та юнацтва, в якому працюють екологічний центр із секціями екотуризм та спелеотуризм, фольклорно-етнографічний клуб «Світлиця», секція краєзнавців та екскурсоводів. Традиційною формою роботи є краєзнавча гра «Закарпаття моє» та конкурс «Моє рідне місто».
Спелеосекція екологічного центру Ужгородського ПАДІЮНу розпочала свою діяльність у 1988 році. Основні види діяльності, які організовані з юними спелеологами умовно можна поділити на:
1) теоретико-технічну, де гуртківці вивчають основи безпечної роботи в печерах, отримують теоретичну підготовку з різноманітних питань спелеології та спелеотехніки;
2) практичну — походи вихідного дня, тривалі гірські походи та експедиції в печери, відпрацювання різноманітних технічних прийомів;
3) дослідницьку — пошук нових печер, їх топографування, написання дослідницьких робіт, виступи на конференціях.
Кожної зими спелеосекція організовує експедиції у печери Закарпаття, Чернівецької та Тернопільської областей, під час яких гуртківці проводять обліки кажанів. Під час зимових експедицій учні мають змогу ближче познайомитися з найбільш яскравими представниками тваринного світу печер.
З метою формування екологічної свідомості дітей через організацію цікавої екологічної роботи, участь у природоохоронних акціях, пропаганду знань про стан навколишнього середовища в ПАДІЮНі діє секція екотуризму.
Вихованці секції екотуризму ПАДІЮНу здійснюють туристські походи по державних заказниках та пам’ятках природи Закарпаття, проводять щорічні акції «Чистий берег», «Посади дерево». В рамках місячника екології та туризму «Я відкриваю Землю» діє фотовиставка «Світ мандрів», виставка макетів дерев’яного зодчества Закарпаття «Дорога до храму», дитячих малюнків.
Робота секції краєзнавців полягає у вивченні особливостей географії, природи нашого краю, його звичаїв та обрядів, фольклору народів і народностей, що населяють Закарпаття.
З метою вивчення історико-архітектурної та культурної спадщини м. Ужгорода, виховання у юних ужгородців активного ставлення до проблем міста діє секція екскурсоводів. Вихованці секції поглиблюють знання з історії рідного міста, знайомляться з архітектурними пам’ятками, життям і діяльністю видатних людей краю, ведуть пошукову роботу, самостійно складають маршрути екскурсій по місту, Закарпаттю. Як підсумок діяльності, проводяться конкурсно-пізнавальна гра «Моє рідне місто» та фотоконкурс «Ужгород очима дітей».
У Перечинському районі найкраще туристсько-краєзнавча робота поставлена в Дубриницькій, Тур’я-Реметівській та Перечинській ЗОШ І-ІІІ ст. З ініціативи дирекції загальноосвітніх шкіл району та при підтримці відділу освіти організовуються екскурсії та туристські походи по історичних та курортних місцях Закарпаття. Вчителями Перечинської та Тур’я-Реметівської ЗОШ І-ІІІ ст. розроблені туристські маршрути, картосхеми, які використовуються для походів, туристсько-краєзнавчих тренінгів.
Учні Перечинщини є постійними учасниками туристських змагань, зльотів: «Срібна намет», «Закарпатська весна», де займають призові місця. Щороку до річниці Перемоги у Великій Вітчизняній війні учні району беруть участь в обласній акції — зустрічі з ветеранами війни в с. Лумшори та здійснюють туристський похід на полонину Руна.