Позашкілля – розвиток талантів, база знань, джерело натхнення

1632752149605Мистецтво творчих здібностей і обдарування
дітей знаходиться на кінчиках їхніх пальців.
Від пальців, образно кажучи, виходять найтонші
струмочки, що живлять джерело творчої думки.
                                     Іншими словами: чим більше майстерності
в дитячій долоньці, тим розумнішою є дитина.
В.О. Сухомлинський
В умовах Нової української школи позашкільна освіта – це центр духовного світу дитини, підтримка її інтересів, розвиток творчих потреб. Педагоги позашкілля особливу увагу приділяють формуванню життєвих компетентностей майбутніх громадян нашої країни, враховуючи їхні інтереси, духовні потреби, цінності, рівень вихованості та використовують при цьому інноваційні виховні технології.
Наразі заклади позашкільної освіти є тією єдиною інституцією, яка допомагає дітям доброчинно розвити свій творчий потенціал, зреалізувати природні задатки, знайти новий колектив однодумців, звірити свої знання та можливості в межах улюбленої галузі. Закарпатські педагоги-позашкільники керують понад 70 видами гуртків у наступних напрямах: художньо-естетичному, еколого-натуралістичному, науково-технічному, туристсько-краєзнавчому, спортивному, Малій академії наук.
У багатьох закладах позашкільної освіти області створено програми „Творча обдарованість” (ПАДІЮН м. Ужгорода), „Саморозвиток особистості та сімейне виховання” (Мукачівський міський Будинок школярів), „Програма формування загально навчальних інтелектуальних умінь і навичок гуртківців” (Закарпатський еколого-натуралістичний центр учнівської молоді). У Закарпатському центрі науково-технічної творчості учнівської молоді, який здійснює координацію Малої академії наук, розроблено індивідуальні програми розвитку обдарованої особистості, спрямовані на формування принципово нового типу особистості дитини: творчої, самостійної, гуманної, здатної до відкриттів. Метод проектів займає чільне місце в проектуванні діяльності закладів позашкільної освіти, бо дає можливість формувати життєві компетентності, творчу особистість, пробуджувати і розвивати в дитині талант та осмислено застосовувати свої знання у житті. Гуртківці-дослідники самореалізуються у роботі проектів: „Зрозумій і підтримай”, „Звичаї та обряди мого народу”, „Зерна добра і милосердя”.
Педагоги закладів позашкільної освіти створюють таке виховне середовище, яке сприяє формуванню ціннісного ставлення вихованців насамперед самих до себе. Одним із пріоритетних завдань позашкільної освіти як складової виховання громадянина є духовна культура гуртківців, збагачення їхнього духовного світу через участь у різних галузях мистецтва.
Одне з головних завдань освіти – підтримка молоді, чия життєва позиція спрямована на активну участь у громадському житті, які володіють організаторськими здібностями, усвідомлюють себе лідерами. Заклад позашкільної освіти – це мікромодель громадянського суспільства, основи якого закладаються з дитячих років, а самоврядування допомагає дітям організувати власне життя і життя своїх товаришів.
Закарпатський обласний палац дітей та юнацтва (ПАДІЮН) як координатор обласного врядування, систематично організовує конференції старшокласників, формує особистість, здатну інтегруватися у динамічний і мінливий світ. У ПАДІЮНі створений простір, який виконує функції: пізнавальну, діяльнісну, виховну, гуманістичну, культурологічну, розвивальну, перетворювальну, прогностичну, координаційну, профорієнтаційну, підготовку до трудової, громадсько-політичної діяльності, сімейного життя.
Педагоги-позашкільники діють із дітьми в одній команді. Проводяться численні масові заходи, гуртківці беруть участь у міжнародних, всеукраїнських конкурсах, фестивалях, проектах, демонструють розвиток життєтворчої компетенції як результати проектування, інвестування у майбутнє. Школа інтелекту – це Мала Академія Наук, завдання якої – допомогти дітям реалізувати свій науковий потенціал, задуми та разом із науковим керівником відкривати нове. Результативними є творчі районні конференції манівців, на яких вони звітуються про свої наукові досягнення, дослідження.
Вихованці МАН стають призерами Всеукраїнської науково-технічної виставки-конкурсу молодіжних інноваційних проектів „Майбутнє України”, Всеукраїнському інтерактивному конкурсі „Ман-Юніор ЕРУДИТ”, Всеукраїнському етапі міжнародного конкурсу „Intel-Еко”, Міжнародній науково-практичній конференції „Україна очима молодих”, у національному етапі Міжнародного конкурсу „Stockholm Junior Water Prize”, „Всеукраїнський юнацький водний приз” (ВЮВП).
В області протягом років створювалася мережа гуртків, секцій, клубів, факультативів. Максимально залучено учнів позашкільною освітою. Було охоплено гуртковою роботою 24 825 учнів, що становило 44,6%. На жаль, на сьогодні кількість дітей, залучених гуртковою роботою, із січня по вересень 2021 року зменшилася більш як на 5 тисяч (38%).
Зросла популярність гурткової роботи складання паперу та стрічки – оригамі і канзаші, яка дає можливості уявляти, фантазувати, розвивати конструктивне мислення, рухову та зорову пам'ять, дрібну моторику пальців рук. Діти вчаться знаходити кольорове вирішення, дотримуватися послідовності в створенні виробу, проявляючи оригінальність та акуратність.
Техніка оригамі стала підставою для появи цумамі канзаші, в якому використовується натуральний шовк або стрічка. Квілінг – простий і дуже красивий вид рукоділля. Гуртківці створюють композиції, декорують листівки, картини, скриньки, рамки для фото, вази, тарілки. Ці нові види мистецтва формують громадянську компетентність дітей засобами гурткової роботи, розвивають у дітей образотворчі, художньо-конструкторські здібності, нестандартне мислення, творчу індивідуальність.
У 2020/2021 н.р. 128 гуртківців взяли участь із виробами вказаних вище технік у різних конкурсах, виставках міжнародного та всеукраїнського рівнів і нагороджені 31 дипломом різних ступенів; 7 зайняло І місце, 16 – ІІ і 24 – ІІІ місце.
Щорічно збільшується число гуртківців, які виборюють призові місця на фестивалях, виставках, конкурсах та стають призерами традиційних обласних та всеукраїнських конкурсів. Торік гуртківці Закарпаття здобули понад 3300 нагород.
Як писав наш український геніальний педагог Василь Сухомлинський „Учительська професія – це людинознавство, постійне проникнення в складний духовний світ людини, який ніколи не припиняється... Це подив перед багатогранністю і невичерпністю людською”. Тому тільки нашим педагогам-позашкільникам під силу виховувати громадянські компетентності, формувати майбутню еліту, націю, ростити справжню ЛЮДИНУ. Адже „... практична педагогіка – це знання й уміння, не тільки доведені до ступеня майстерності, але й підняті до рівня мистецтва... виховувати й відчувати її індивідуальний світ”, а отже – безперечними завданнями педагогічних колективів закладів позашкільної освіти стає турбота про дітей з високим творчим потенціалом. Аналіз досвіду виховання та навчання в закладах позашкільної освіти як складової безперервної освіти свідчить, що дитина, яка навчається та виховується в ньому, визначає для себе майбутнє, розвиває, формує громадянську компетентність.
Без креативного педагога неможливе формування громадянських компетентностей. Творчість педагогічних працівників закладів позашкільної освіти багатогранна і виявляється в різних сферах діяльності. Педагоги-позашкільники – щорічні активні учасники і переможці обласних та Всеукраїнських конкурсів професійної майстерності „Джерело творчості”, рукописи літератури та програм.
Щорічно Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти підвищує кваліфікацію методистів та керівників гуртків закладів позашкільної освіти, використовуючи при цьому різні форми і методи роботи, які суголосні викликам часу.
Відгуки слухачів курсів підвищення кваліфікації керівників гуртків
Після закінчення курсів підвищення кваліфікації при ЗІППО не було повноцінної можливості обмінятися враженнями, та й, власне, подякувати за отримані знання. На жаль, збої в інтернет-зв’язку наразі залишаються вразливим пунктом онлайну. Та, після зацікавленої дискусії з колегами, у яких курси ще попереду, вирішили таки поділитися (тепер уже „вистояними”) враженнями від, що гріха таїти, ще не дуже звичного способу отримання знань. Цікаво, що плюсів у нас вийшло більше, ніж мінусів. Найбільший плюс викладачам курсів, звичайно, за інноваційний підхід і розуміння напрямів роботи в позашкіллі, які на даний час найбільше потребують пояснень і нових знань. Ми всі пройшли, під час перших тижнів жорсткого карантину, період розгубленості, невпевненості у сприйнятті гуртківцями навчання в онлайні. І тому, попри не дуже, чесно кажучи, позитивні очікування, саме курси стали для нас дуже позитивним і, власне, заспокійливим моментом. Ми опинилися самі за віртуальними партами і зрозуміли, що так вчитися також цікаво! Значним позитивним моментом є при цьому мобільність лекторів. Не прив’язуючись до чітко встановленого часу (адже є можливість варіантів), до місця знаходження аудиторії, врешті до певної матеріальної складової, лектор має можливість „потрапити” у будь-який куточок країни і, що найважливіше, його матимуть можливість почути ті, до кого за інших обставин він би, може, ніколи й не добрався. Це, на нашу думку, найбільший плюс навчання в онлайні. Це збагачує навчальний процес, а самим викладачам додає гнучкості, мобільності, урізноманітнює аудиторії слухачів. Не менш важливим моментом є величезна економія часу: не треба професору їхати з Києва, щоб прочитати лекцію закарпатцям. Не треба їхати слухачам з Рахова, щоб почути київського лектора у приміщенні курсів в Ужгороді… Лектор прийшов до нас усіх додому, чи туди, де ми були присутні на конференціях по ZOOM. Власне, для декого з колег значним позитивним моментом стало фінансове питання. Викладачі в позашкіллі, на жаль, не та категорія працівників, яка може похвалитися своїми статками. А навіть (всі ми це прекрасно знаємо) попри виплати за відрядження, завжди буває немало додаткових непередбачуваних витрат.
Підсумовуючи, хочемо подякувати за чітку організацію занять насамперед дирекції ЗІППО, за пакет матеріалів, які, без сумніву, потрібні нам у повсякденній роботі. Щира подяка особисто Вам, шановна Василино Михайлівно, найкращі враження залишила чудова лекція-презентація „Імплементація наскрізних ліній при проведенні різнопрофільних гурткових занять” – це нині дуже актуально і, отримати таку чітку сконцентровану орієнтацію в складній темі, а не вишукувати по крупинках в інтернеті – просто надважливо. За нові компетентності, за вміння чітко, дуже просто й дохідливо доносити знання дякуємо Євгенії Федорівні Гайович. Від імені слухачів курсів підвищення кваліфікації з Мукачева просимо передати наші подяки за цікаву і потрібну інформацію іншим викладачам, а також онлайн-гостям.
Звичайно, всі ми під час онлайн-навчання, онлайн- спілкування страждаємо від одного – технічних нюансів. Збої в інтернеті, нестабільний зв’язок, не у всіх є можливість придбати сучасні ґаджети… Однак, час нині біжить аж надто стрімко ,все змінюється миттєво і встигати за часом, означає не випасти, не відстати. А без нових знань, умінь, навичок, без сучасних компетентностей, освоєння нових технологій, власне зміни застарілих понять і переконань не обійтися. І це – головне, чого нас навчили і твердо переконали курси підвищення кваліфікації. Ще раз дякуємо!
З повагою Наталія Бокша, Отто Загарі, Людмила Шаленик, Ядвіга Балога (м. Мукачево, МЦДЮТ).
АЛЕ, ВСЕ Ж ТАКИ, КАВА ПО-ЗАКАРПАТСЬКИ В ОНЛАЙНІ – НОНСЕНС. І ЦЕ НАЙБІЛЬШИЙ МІНУС ОНЛАЙН-НАВЧАННЯ
Звичайно, підвищувати кваліфікацію педагогам значно цікавіше і корисніше сидячи на лекціях в аудиторіях Інституту. Та дистанційне проходження курсів теж має багато плюсів.
Перш за все, ми навчилися користуватися програмами ZOOM та платформою „MOODLE” і тапер застосовувати її з гуртківцями. Дякуючи новим інтернеттехнологіям, слухачі змогли „зустрітися” із Пустовітом Г.П., доктором педагогічних наук, професором кафедри природничо-математичної освіти Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, який прочитав лекцію „Позашкільна освіта в Україні: реалії та перспективи”).
Викладачі Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти Качур Б.М., Ходанич П.М., Грабовська Т.І., Лемак М.В. змогли своїми лекціями донести завдання для педагогів, розкрити питання атестації педпрацівників, запропонувати форми і методи роботи морально-етичного виховання в закладах позашкільної освіти та в позаурочний час, допомогти слухачам у роботі з гіперактивними дітьми та навчалися долати стресостійкість. Я багато засвоїла із цих занять.
Сподобалися лекції Кузьми Василини Михайлівни, які безпосередньо стосувалися моєї роботи, зокрема „Організація роботи керівника гуртка”, „Планування роботи в закладах позашкільної освіти”. А Євгенія Федорівна Гайович пояснила, як опанувати сучасні технології. Лекція про теперішню проблему пов’язану з вірусом також була корисна і цікава. Для мене дистанційні курси пройшли цікаво, пізнавального.
Дякую, що наші викладачі змогли донести до нас багато важливого, потрібного матеріалу навіть в умовах онлайн-навчання.
Керівник гуртків Хустського еколого-туристичного центру (Н. Буковецька, Л.Шпір, М.Ревть).
Цього року у вересні була слухачем курсів з підвищення кваліфікації за освітньою програмою „Підвищення кваліфікації керівників гуртків закладів позашкільної освіти”, які проходили при Закарпатському інституті післядипломної педагогічної освіти. Хочу зазначити, що підвищення кваліфікації керівників гуртків закладів позашкільної освіти здійснювалося, на мою думку, на високому організаційному, методичному та дидактичному рівні з врахуванням можливостей формату дистанційного навчання. Проходження підвищення кваліфікації в дистанційному форматі, в першу чергу, дозволило мені удосконалити компетентності в галузі інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій, що в умовах стрімкого поширення ІКТ в усіх сферах діяльності, в тому числі і в освітньому процесі, є вкрай важливим для сучасного педагога.
Проведення лекційних занять здійснювалося з використанням сервісу для відео-конференцій Zoom, що дозволило реалізувати якісне онлайн-навчання, обмін педагогічним досвідом не лише з викладачами ЗІППО, але і з запрошеними лекторами з інших навчальних закладів (професор Г.П. Пустовіт).
Проведене практичне заняття Гайович Є.Ф. „Використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі” дозволило слухачам практично вивчити можливості використання сервісу Zoom для здійснення гурткової роботи в умовах дистанційного навчання. Використання електронної пошти gmail, робота з навчальним матеріалом в текстовому форматі Word та форматі презентації Power Point, проведення перевірки якості знань у формі тестування, яке здійснювалося з використанням навчальної платформи Moodle, сприяло значному розширенню і поглибленню ІКТ-компетентностей.
Також не менш пізнавальними і значущими на розвиток професійних компетентностей керівників гуртків закладів позашкільної освіти були лекційні заняття, проведені за темами „Навчально-методична координація освітньої діяльності керівників гуртків закладів позашкільної освіти”, „Психолого-фізіологічні особливості здобувачів освіти певного віку, основи андрагогіки”, „Створення безпечного інклюзивного освітнього середовища”, спецкурси „Компетентнісний підхід до формування професійних якостей методистів та керівників гуртків закладів позашкільної освіти”, „Сутність використання проектної технології на заняттях гуртків”.
За реалізацію на високому організаційному, методичному та дидактичному рівні курсів підвищення кваліфікації за освітньою програмою „Підвищення кваліфікації керівників гуртків закладів позашкільної освіти„ у форматі дистанційного навчання хочу висловити подяку керівнику курсів Кузьмі В.М. та директору ЗІППО Сивохопу Я.М.
Бокша Н.І., слухач курсів,
керівник гуртка „Дизайн одягу”
Мукачівського ЦДЮТ