Інклюзивна освіта: зміни у законодавстві

Шановні колеги, зверніть увагу!

З 1 січня 2022 року набули чинності зміни до Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти та Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти: упровадження диференційованого підходу до забезпечення підтримки дітей з особливими освітніми потребами (ООП), затвердження нової форми індивідуальної програми розвитку та визначення рівнів підтримки в освітньому процесі дітей під час інклюзивного навчання.

Ці зміни внесено до постанов Кабінету Міністрів „Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти” від 28 липня 2021 року № 769 та „Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти” від 15 вересня 2021 р. № 957. Відповідні постанови набувають чинності з 1 січня 2022 року.
Підхід до організації інклюзивного навчання у закладах освіти базуватиметься на концепті „рівнів підтримки”: це обсяг тимчасової або постійної підтримки учнів в освітньому процесі відповідно до їхніх особливих освітніх потреб (ООП). Зазначене поняття не нове в контексті інклюзивної освіти, адже так само за рівнями (їх п’ять) має розподілятися державна субвенція на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами.
Міністерством освіти і науки та Інститутом спеціальної педагогіки та психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України надані методичні рекомендації для педагогів, фахівців інклюзивно-ресурсних центрів, у яких подано методичний інструментарій, який допоможе встановити причину освітніх труднощів, що можуть виникати в учнів під час освітнього процесу визначення бар’єрів та стратегії подальшої підтримки задля їх подолання.
„Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти” від 28 липня 2021 року № 769
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/769-2021-%D0%BF#Text
„Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти” від 15 вересня 2021 р. № 957
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text
Також затверджено Порядок організації інклюзивного навчання в закладах фахової передвищої освіти. 

Документи:

Методичні рекомендації для закладів загальної середньої освіти щодо визначення освітніх труднощів і рівня підтримки в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти

Методичні рекомендації для інклюзивно-ресурсних центрів щодо визначення категорій (типології) освітніх труднощів у осіб з ооп та рівнів підтримки в освітньому процесі