Мандрівка шляхами Шевченка

ЛІТ. Читання 002

За календарем пам’ятних і визначних дат березень – час, наповнений глибокими за змістом історико-культурними подіями в житті українців. Серед них – Шевченківські дні, які вже традиційно проводяться в навчальних закладах України.                                            
Життєтворчість Т.Г. Шевченка – вагомий пласт духовної культури українського народу, який формувався в складних історичних умовах. Зазначимо, що поет довгий період був маловідомим не лише європейським країнам, чи світовій спільноті, а й самим українцям в Україні. Лише за часів незалежної України – нового етапу духовного відродження – Тарас Шевченко постав перед сучасниками як Велет нескореного людського духу, Борець за свободу українців.

Осторонь цих знакових подій не залишилася й кафедра суспільно-гуманітарної та етико-естетичної освіти Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти. Її науково-педагогічні працівники – доцент Баяновська М.Р., завідувач кафедри суспільно-гуманітарної та етико-естетичної освіти, професор Офіцинський Р.А., доцент Ходанич П.М., доцент Басараб М.М. прочитали лекції „Тарас Шевченко в німецькомовних та англомовних перекладах”, „Вплив творчої діяльності Т.Г. Шевченка на становлення сучасної української нації”, „Тарас Шевченко в українській літературі та образотворчому мистецтві”, „Іноземні інформаційні джерела про життєдіяльність і творчість Т.Г. Шевченка” для вчителів зарубіжної літератури, англійської мови, історії та образотворчого мистецтва під час курсів підвищення кваліфікації.
Схвально, що сучасна шкільна молодь також цікавиться творчістю Кобзаря. Доцент Баяновська М.Р. разом з Марухнич О.М., заступником директора з навчально-виховної роботи Яроцької ЗОШ І-ІІ ступенів Ужгородської РДА, учителем української мови і літератури, провели українсько-німецькі літературні читання „Шевченко крізь призму століть”. Такі літературні читання проводилися в цій школі вперше. Їх квінтесенцією стала поезія Тараса Григоровича Шевченка. У кожному класі створилася своя літературна група, яка представляла клас на читаннях. Так, до українсько-німецької літературної групи 5 класу входили учні: Ванюкова Анастасія, Ставинська Ангеліна, Ховпей Валентин, Мітро Христина, Перебзяк Стас, котрі прочитали позію: „Думка” („Тече вода в синє море…”), „За сонцем хмаронька пливе”, „Мені тринадцятий минало”, давали відповіді на поставлені запитання, говорили про ритмомелодику в німецькомовних перекладах поезії Т. Шевченка, робили пофразові порівняння з текстами оригіналу тощо.
Україномовну літературну групу 9 класу створили: Гливка Домінік, котрий читав „І мертвим, і живим, і ненародженим…”, Матюшенко Наталія – „Сон” („У всякого своя доля”), а Русин Юлія – поему „Гайдамаки”. Роля Анна зачарувала учасників літературних читань своїми художньо-літературними здібностями, декламаторським мистецтвом. У її виконанні поема „Утоплена” пронеслася крізь призму часу.    
Належить відзначити й ученицю 6 класу Ігнац Софію, котра прочитала „Заповіт” („Як умру, то поховайте…”) українською та німецькою мовами.  Німецькомовну літературну групу представляли учні 7 і 8 класів – Ігнат Христина, Ванюков Станіслав, Катаниця Андрій, Митровка Аліна, Нечестак Галина, Фуско Едуард. Учні німецькою мовою розповідали про Тараса Шевченка, його літературну і художню творчість, робили спроби перекладу окремих уривків поезії та художньо-літературні замальовки до його творчості.
У підсумку літературних читань констатувалося, що на шляху, який пройшла поезія Шевченка до багатьох європейських народів, вагому роль відіграла саме німецька література.           
Учні запропонували і наступного року провести такі українсько-німецькі літературні читання.

Марія Баяновська,
завідувач кафедри суспільно-гуманітарної
та етико-естетичної освіти ЗІППО

ЛІТ. Читання 010

ЛІТ. Читання 016

ЛІТ. Читання 026

ЛІТ. Читання 038