Національно-патріотичне виховання як пріоритет нової стратегії виховання

DSC 0555

Українська держава та її громадяни стають безпосередніми учасниками процесів, які є для українців доленосними, – відносини із своїми сусідами, розгортання миролюбивої політики, нове бачення встановлення світового порядку на планеті.

У сучасних складних і болісних ситуаціях викликів та загроз і, водночас, перспектив розвитку, кардинальних змін у політиці, економіці, соціальній сфері пріоритетним завданням суспільного поступу, поряд з убезпеченням своєї суверенності й територіальної цілісності, пошуками шляхів для інтегрування в європейське співтовариство, є визначення нової стратегії виховання як системи, яка формує майбутнє України – молоду генерацію.
Серед виховних напрямів найбільш актуальними є духовно-моральне, патріотичне, військово-патріотичне, громадянське виховання як основоположні, які суттєво впливають формування свідомості молоді, розглядають державу (patria) як запоруку особистісного розвитку, що спирається на ідеї гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін.
В основу національно-патріотичного виховання покладено ідею утвердження і розвитку української державності – консолідуючого чинника українського суспільства.
Пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації.
Обласна науково-практична конференція „Національно-патріотичне виховання – важлива складова освітнього процесу”, проведена в Закарпатському інституті післядипломної педагогічної освіти 21 березня 2019 року, сконцентрувала увагу її учасників на нових стратегіях національно-патріотичного виховання в закладах загальної середньої освіти.
На пленарному засіданні висвітлювалися такі теми, як „Національно-патріотичне виховання в змісті Нової української школи” (Баяновська М.Р., завідувач кафедри суспільно-гуманітарної та етико-естетичної освіти ЗІППО, кандидат педагогічних наук), „Патріотичне виховання на захисті цінностей сім”ї та природних ресурсів” (Бокотей О.М., директор Інституту еколого-релігійних студій ДВНЗ „УжНУ”, кандидат біологічних наук), „Сучасні підходи в організації національно-патріотичного виховання в ЗЗСО” (Сивохоп В.І., методист ЗІППО).
Запрошений гість конференції Пайда І.І., вчитель інформатики НВК „Гармонія” м. Ужгорода, наголосив на ролі військово-патріотичного виховання молоді в освітній діяльності, поділився спогадами про пережиті бойові будні на Сході України. Квінтесенцією його виступу став заклик до необхідності зміни підходів до військово-патріотичного виховання учнівської молоді.
У виступах Яцкович І.І., педагога-організатора Довжанської ЗОШ І-ІІІ ст. Іршавського району, Копитчук М.М., педагога-організатора Ясінянської ЗОШ І-ІІІ ст. №1 Рахівського району, Брюхович С.В., педагога-організатора Нижньокоропецької ЗОШ І-ІІ ст. Мукачівського району, велика увага була приділена методиці проведення сучасних форм національно-патріотичного виховання різних вікових категорій школярів. Виступи супроводжувалися презентаціями, фото- та відеоматеріалами.
Федорова О.В., педагог-організатор Концівської ЗОШ І-ІІІ ст. Ужгородського району, розкриваючи тему „Краєзнавчо-пошукова робота у змісті національно-патріотичного виховання”, ознайомила присутніх із цікавими фактами героїчного життя Миколи Бандусяка, громадянського діяча, безпосереднього учасника подій Карпатської України. Проведена Оленою Василівною пошукова робота та дослідження ляжуть в основу матеріалів VII регіонального наукового-методичного семінару „Використання краєзнавчих матеріалів у процесі викладання суспільно-гуманітарних та етико-естетичних дисциплін”.
Цікавою і змістовною була також і друга частина конференції, під час якої презентувалися суспільно значущі проекти, її учасники обмінювалися досвідом роботи.
Модерувала роботу Баяновська М.Р., завідувач кафедри суспільно-гуманітарної та етико-естетичної освіти ЗІППО, кандидат педагогічних наук, доктор філософії (PhD), доцент, відмінник освіти України.
Конференція завершила роботу прийняттям ухвали.

Марія Баяновська