Обмін досвідом роботи з освітянами ближнього зарубіжжя

mentors1-1

Високі вимоги до професійної діяльності вчителя зумовлюють необхідність навчання впродовж життя, адаптації до динамічних змін, що відбуваються в суспільстві та освітній галузі. Серед найефективніших технологій навчання вчителів на робочому місці сьогодні виділяють такі індивідуально-групові форми: наставництво, менторство, супервізію, консультування, тьюторінг.

Якщо наставництво та супервізія закріплене нормативно-правовими актами і підкріплене практичною реалізацією, то менторство і тьюторінг є менш відомими в учительських колективах.
Менторинг є навчальним процесом, коли, з одного боку, ментор підтримує свого підопічного в орієнтації щодо інноваційного викладання, а також у рефлексії отриманого досвіду. З іншого боку, цей навчальний процес є взаємним, адже і ментор, і його підопічний постійно вчаться один від одного. Важливою умовою менторства є те, що у ментора має бути достатньо вільного часу для індивідуальних бесід і консультування свого менті. Роль ментора у розбудові Нової української школи, на наш погляд, має бути вирішальною на базі кожного закладу.
Саме розбудові менторства були присвячені студії, до участі в яких поряд із представниками освітніх установ Словаччини, Чехії були запрошені працівники Закарпатського ІППО: заступник директора з науково-дослідної роботи та міжнародної діяльності – Оксана Іваць, доцент кафедри педагогіки та психології – Наталія Ребрик, завідувач кабінету координаційно-методичної діяльності – Олена Ціник, завідувач центру ЗНО, інноваційних технологій та дистанційного навчання – Зоряна Павлович-Іліньо та заступник начальника відділу освіти Холмківської ТГ – Олена Ганич. Завдяки організаторам студій – Центру європейської політики (CEP, SR, https://www.cep.sk/), Представництву Фонду Конрада Аденауера в СР (KAS, https://www.kas.de/sk/web/slowakei/home), Міністерства освіти, науки, досліджень та спорту СР (MŠVVaŠ SR https://www.minedu.sk/) – з 3 по 7 травня заклади загальної середньої освіти Праги та Отроковіце презентували досвід менторінгу.
Ознайомлення із досвідом роботи освітян Чехії щодо розбудови інституту менторства розпочалося відвідинами Безпекового центру європейських цінностей у Чехії (https://europeanvalues.cz/cs/about-us/). Мали за честь спілкуватися із Девідом Штуліком (David Stulik, https://europeanvalues.cz/cs/about-us/our-team/david-stulik), відомим аналітиком, у минулому – прес-аташе Представництва ЄС в Україні, вірним другом України, який висловив щире захоплення українським народом, віру в перемогу, ознайомив із ситуацією щодо освіти українських дітей у Чехії. Політолог Міхал Мурад (Michal Murad) познайомив із командою центру та програмами діяльності, особливостями взаємодії з освітніми установами. Наскрізно упродовж зустрічі відчувалася повна підтримка Чеською Республікою України і готовність допомагати у розвитку освіти в тому числі.
Наступного дня учасники студій від України знайомилися з досвідом роботи закладу базової освіти у Základní škola Kunratice (https://www.zskunratice.cz/), яка працює за технологією парного викладання. Ця технологія полягає в одночасній спільній роботі на уроці двох учителів. На їхню думку, уміле спільне планування і проведення уроку вчителем та асистентом забезпечує індивідуальний підхід до учнів, а значить і високу ефективність уроку. Адже завдання сучасного вчителя не дати учневі готові знання, а навчити його працювати з інформацією, розподіляти її на головну та другорядну, аналізувати, тобто бути здатним учитися впродовж життя. У цьому закладі передусім нас вразила атмосфера творчої доброзичливої взаємодії педагогів та учнів; не менше – матеріальна база, наприклад, наявність у кабінеті обслуговуючої праці необхідного обладнання та продуктів для приготування страв та випікання тістечок, а у кабінеті музичного мистецтва – різних музичних інструментів. Школа інноваційно підійшла до реалізації навчального плану: кожного тижня відведено день для роботи учнів над тематичними проектами. До речі, з наступного навчального року наші заклади також матимуть можливість здійснювати освітній процес у такий спосіб. Із кожного предмета у цьому закладі працює сертифікований ментор, який надає консультації іншим педагогам із проблемних для них питань, супроводжує молодих учителів, допомагає у плануванні уроку.
Моравський край представляла школа базової освіти Манесова (Manesova https://zsotrman.cz/) в місті Отроковіце (Otrokovice), на базі якої проведено воркшоп з питань ефективного менторства. Кожна з груп учасників студії представляла своє бачення щодо сукупностей знань, умінь і навичок, якими має володіти ментор. Усі учасники воркшопу були єдині в одному, що справжній ментор – це людина, що самостійно встановлює інтенсивність та напрям навчання і готова допомагати тоді, коли просять про допомогу. Надання допомоги відбувається у доброзичливій атмосфері. Під час презентації даного закладу були приємно вражені роботою центрів за інтересами учнів, які функціонують на базі школи на окремому поверсі у доурочний та післяурочний час. Плата за заняття у цих центрах дуже помірна, а зручності для батьків максимальні.
Досвідом роботи щодо реалізації індивідуального підходу до учнів під час викладання поділилися директорка школи „Розмаринка" з міста Комарно (Komárno) Словацької Республіки Гелена Веселовська (Helena Weszelovszká) та її заступниця Сільвія Сабова (Silvia Szaboova). Суть цього підходу у тому, що кожен учитель повинен знати, чого хоче учень, і спланувати освітній процес так, щоб учень через методи і засоби навчання досяг бажаного результату.
Висновок навчальних студій для усіх її учасників є наступним: якщо хочеш бути цікавим для учня, маєш щодня вчитися сам.
Післямова: Упродовж студій професійну підтримку та інспірацію здійснювали Мартін Кріж (Martin Kríž), керівник директорату курикулуму та інноваційного розвитку освіти Міністерства освіти, науки, досліджень та спорту СР, тренер Петер Урбан (Péter Urbán) та Каміл Сладек (Kamil Sladdek) – керівник Центру Європейської політики, завдяки якому стала можливою наша участь у студійній подорожі.

Олена Ціник
Оксана Іваць

mentorstvo1

mentorstvo1

mentorstvo1

mentorstvo1

mentorstvo1

mentorstvo1

mentorstvo1