Проблеми та перспективи освіти національних меншин Закарпаття

9Реформа освіти вимагає від педагогів-практиків та педагогів-науковців постійної співпраці, пошуку нових шляхів щодо виконання інноваційних культурно-освітніх завдань у світлі Законів України „Про освіту” та „Про загальну середню освіту”. Важливим фактором є поєднання педагогічної практики і теорії. Саме над цими проблемами інтенсивно працює сьогодні Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти, щоб у підсумку напрацьований досвід ліг в основу як наукових праць, так і в зміст роботи зі слухачами курсів.
Одним із пріоритетних завдань інституту, з огляду на етнічну розмаїтість Закарпаття, є забезпечення освітніх потреб національних меншин краю. Створення освітніх програм підвищення кваліфікації педагогів закладів з угорською, румунською, словацькою, чеською мовами, відповідне навчання за такими програмами – це тільки частина роботи з підтримки розвитку освіти національних меншин. Науково-педагогічні та педагогічні працівники інституту розробляють підручники, посібники, дидактичний матеріал, інше, необхідне для здійснення на належному рівні освітнього процесу у таких закладах, а також здійснюють неперервний пошук шляхів розвитку освіти національних меншин Закарпатської області.
Водночас, багато питань потребують комплексного підходу до вирішення проблем освіти угорської, румунської, словацької, чеської, російської меншин та ромської народності.
Саме з метою проаналізувати стан, накреслити перспективи розвитку та взаємодії із закладами та установами системи освіти територіальних громад, де компактно проживають і здобувають освіту закарпатські угорці, роми, румуни, відбулося перше у 2021 році виїзне засідання робочої групи з питань освіти національних меншин Вченої ради інституту.
Про реальний стан і посталі у контексті реформування загальної середньої освіти проблеми освіти угорської, ромської та російської національних меншин говорили Бабяк Едіта Золтанівна, начальник управління освіти та культури Берегівської міської ради; Желтвай-Веждел Емеше Федорівна, директор Берегівського ліцею імені Лайоша Кошута Берегівської міської ради Закарпатської області; Товт Едіт Гейзівна, директор Берегівської гімназії імені Ганни Горват Берегівської міської ради Закарпатської області; Кудрон Агнессса Янівна, директор Берегівської гімназії „Опре Рома” Берегівської міської ради Закарпатської області; Кенийз Володимир Іванович, директор Берегівського ліцею „Платан”.
Директор інституту, голова Вченої ради Сивохоп Ярослав Михайлович, члени робочої групи Вченої ради інституту – Іваць Оксана Михайлівна, Химинець Василь Васильович, Ходанич Лідія Петрівна, Орос Віктор Михайлович, Рего Ганна Іванівна, Габода Бейло Вільмошович, а також методисти Берегівської філії ЗІППО Браун Єва Ласлівна, Лефко Янош Яношович, Сергійчук Юліанна Павлівна не тільки з увагою дослухалися до озвучених представниками закладів освіти проблем, а й намітили реальні кроки щодо їх подолання. Зрозуміло, що порушувалися питання, які далеко за рамками компетенцій інституту, але домовлено клопотати й залучати до їх вирішення усі зацікавлені сторони.
Вивчення можливостей розвитку освіти національних меншин з конкретними пропозиціями, програмою дій на наступний період було конструктивно обговорено за круглим столом у Закарпатському угорському інституті ім. Ференца Ракоці ІІ (ЗУІ) з Ільдикою Імріївною Орос, президентом Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ, головою Закарпатського угорськомовного педагогічного товариства, та Степаном Степановичем Черничком, ректором ЗУІ. Серед завдань наміченої подальшої співпраці – підготовка словників, спеціальної навчально-методичної, дидактичної літератури, матеріалів з народознавства, освітніх програм для закладів різних рівнів освіти з угорською мовою навчання.
У рамках програми виїзного засідання робоча група Вченої ради інституту відвідала також фаховий коледж ЗУІ. Керівник коледжу, до слова, обладнаного за кращими стандартами європейських закладів освіти, Катерина Степанівна Шовш, ознайомила з особливостями роботи коледжу, упровадженням нових освітніх програм, новітніми розробками педагогів циклових комісій. Вона ознайомила з діяльністю професійного центру фонду ім. Е.Егана з підготовки фахівців кулінарної справи, автослюсарів та інших робітничих професій.
Результатом цього дня стане програма спільних дій усіх учасників роботи виїзного засідання, яка представлятиметься на черговому засіданні Вченої ради Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти й, сподіваємося, успішно виконаною.