Скрайбінг як засіб активізації колективної навчальної діяльності учнів
Наприкінці січня на семінар-практикум у РМК Хустського району зібралися вчителі української мови та літератури, щоб розглянути питання „Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури. Скрайбінг як засіб активізації колективної навчальної діяльності учнів”.
Учитель повинен свідомо йти в ногу із сучасністю, тому чергове засідання вчителів району поставило перед собою мету – забезпечення організаційного та науково-методичного супроводу впровадження скрайбінгу у навчально-виховний процес, забезпечення готовності педагогів до системної самоосвітньої діяльності й повсякденної творчої самореалізації.
Комп’ютеризація починає поширюватися в освітньому просторі та набуває особливого значення. Широковідома презентація формату PowerPoint вже давно є допоміжним засобом візуалізації навчального матеріалу, але її можна віднести до більш стандартних. Зовсім нещодавно в навчальному середовищі почали зустрічатися слова „скрайбінг”, „скрайб”, скрайбер, що є складниками скрайб-технології.
Виникає питання, що ж таке скрайбінг?
Філологи Хустщини намагалися практично розібратись у цьому. Голова РМО вчителів української мови та літератури М.І. Гайович зазначила, що скрайбінг – це, насамперед, мистецтво відображати своє мовлення за допомогою малюнків, причому процес відбувається в реальному часі паралельно з доповіддю мовця. Скрайб-презентація відображає ключові поняття розповіді та взаємозв’язок між ними. Наразі скрайбінг – інноваційна технологія, за допомогою якої можна привернути увагу слухачів, забезпечити їх додатковою інформацією та виокремити головні моменти доповіді. Популярність технології забезпечується завдяки тому, що людський мозок мислить образами, мова малюнка є універсальною мовою. Окрім того, проглядати скрайб (зображення, що з’являється з-під пера, ручки, маркера) набагато цікавіше, ніж звичайне відео. Скрайбінг широко використовують у рекламі, маркетингу, бізнес-презентаціях і в освіті. Представила на розсуд присутніх скрайб-презентації „Легенду про заснування Києва”, „Аналіз вірша „Доля” Ліни Костенко”.
Поділилась досвідом роботи із впровадження скрайб-технологій М.С. Турбінська, учитель Кічерельської ЗОШ І-ІІ ступенів. Вона зазначила, що творці скрайбінга використовують різні типи зображень: малюнки, піктограми, символи, окремі ключові слова (написи, гасла), схеми та діаграми. Скрайбінг може вміщатися як на одному аркуші паперу, так і на кількох. В ідеалі, дивлячись на скрайб-малюнки, слухач повинен відтворити в пам'яті почуту розповідь і відтворити її, хоча б у загальних рисах. Якщо малюнки підібрані правильно – це не складе особливих труднощів. Тому важливо не ЯК малювати, а ЩО малювати.
Що важливіше: „Голос за кадром” чи малюнки? Звичайно, „голос за кадром”! Без усного оповідання не було б і самої скрайб-презентації. Аудіоряд – головний елемент скрайбінга. Чітка дикція, мова за кадром, гарне звучання підсилюють зоровий ефект. „Озвучка” (голос диктора) веде за собою весь образотворчий ряд, а музика стає ефектним доповненням презентації. Чіткість, стислість, зрозумілість – секрет успіху будь-якої скрайб-презентації. Учитель вказала на переваги скрайбінгу в навчанні, практично продемонструвала відео-презентацію „Синоніми” (з розділу „Лексика” для 5 класу).
Методист РМК Н.М. Подолей наголосила, що скрайбінг є новою формою презентації навчального матеріалу. Його використання на уроках дає змогу зацікавити учнів, залучити їх до обговорення презентації, при цьому розвиває комунікативні навички, креативне мислення, творчий підхід і допомагає вчителю легко та нестандартно організувати навчальну діяльність й урізноманітнити урок. Сучасні учні є учасниками навчального процесу, невід’ємним елементом якого є комп’ютерні технології та Інтернет. Учитель як організатор і керівник цього процесу повинен використовувати ІКТ як один із головних елементів навчання.
Також на засіданні методист РМК Н.М. Подолей оголосила підсумки проведення моніторингу з української мови та літератури у I семестрі 2016/2017 навчального року. Разом із учителями проаналізували і визначили завдання щодо підвищення якості викладання базової дисципліни. Ознайомилися з планом заходів на II семестр 2016/2017 н.р.
М. Ковач,
учитель Сокирницької ЗОШ І-ІІІ ст.,
Хустський р-н