Мотивація – ключ до пізнання
Запалити в учнів бажання вчитися – основне завдання кожного творчого вчителя. І зробити це доцільно на етапі мотивації навчальної діяльності.
„Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці української мови та літератури” – за такою темою 20 грудня у Хусті відбувся круглий стіл творчої групи вчителів-філологів. Основною метою засідання було визначити як спонукати учнів до бажання навчатися, опираючись на сучасні інноваційні технології.
Теоретичну частину питання висвітлила методист РМК Подолей Н.М. Наталія Михайлівна наголосила, що перед сучасним учителем передусім стоїть завдання задіяння в навчанні таких ресурсів, які пробуджуватимуть і підтримуватимуть в учнів інтерес до пізнання нового. У цих умовах важливого значення набуває мотивація як важливий компонент освіти, від якої залежить успішність учня, глибина й міцність його знань, бажання і здатність навчатися протягом усього життя.
Учителі можуть застосовувати методи стимулювання обов’язків і відповідальності під час навчання:
•переконання в значущості навчання;
•заохочення успіхів у навчанні.
Одним із заохочувальних та дієвих стимулів у навчанні може слугувати шлях до здобуття сучасної європейської освіти. Презентацією „Європейська освіта – крок до якісного життя” продовжила вчитель Крайниківської ЗОШ І-ІІІ ст. Шимон Г.М. Система освіти в Європі залежить від країни. Шкільна освіта є тією базою, на фундаменті якої будується якщо не професійне життя людини, то принаймні її можливість обрати майбутню спеціалізацію вищої освіти. Але при цьому шкільна пора має немало особливостей у різних країнах світу. Іноді йдеться саме про тонкощі системи викладання, а інколи – про особливості менталітету народів далеких країв, що теж відображається. Але якою б цікавою чи дивною не була та чи інша культура, для нас важливо, як це відображається на результаті навчального процесу.
Корисні поради щодо стимуляції навчання надала Доля М.І., учитель Нанківської ЗОШ І-ІІІ ст. До її виступу приєдналися колеги, які ділилися своїми напрацюваннями з молодими вчителями, що були запрошені до круглого столу.
Цікавим був виступ учителя Липчанської ЗОШ І-ІІІ ст. Гайович М.І. Вона представила свої методичні напрацювання „Формування літературних компетентностей на уроках літератури рідного краю: методичний аспект” та поділилась досвідом із колегами про те, як мотивувати учня для того, щоб він підвищував свій успіх та не зневірювався. Це є однією з форм інноваційного процесу у мотивації навчання. На уроках літератури рідного краю вона застосовує метод ділової гри, де учні виконують роль учителя, журналіста, письменника тощо. Їхнім завданням є ввійти в роль цих людей, відтворити їхню роботу й поведінку. Учні самі формулюють питання й намагаються знайти на них відповідь. В основі такої роботи лежить принцип пошукового навчання. Адже учні самі шукають, досліджують ту чи іншу сторінку біографії й творчості письменника. А це сприяє формуванню та розвитку їхніх смаків, мовно-літературних компетентностей.
Усі вищі духовні потреби людини – у пізнанні, самоствердженні, самовираженні, самоактуалізації. Це прагнення до самовдосконалення, саморозвитку. Використати ці потреби для мотивації навчання – означає відкрити шлях до підвищення якості шкільної освіти. Основними серед завдань навчання є стимулювання навчально-пізнавальної активності учнів та формування пізнавальних потреб. Адже викладання – це мистецтво, а не ремесло. Винаходити, вимагати, удосконалюватися – єдиний можливий курс сучасного вчителя.
Турбінська М.С.,
голова РМО,
Хустський р-н